8 כללים לבניית שותפות עסקית חזקה שתניב לכם רווחים
קבלת החלטה על בניית שותפות עסקית, אינה פשוטה כלל ועיקר, כיוון שיש צורך לוותר על עצמאות וחופש פעולה שהיו נחלת העסק לפי הכנס השותף. כדי למצוא את האחד או את האחת שתוכלו לצעוד איתם לאורך שנים, יש ליישם מספר כללים חשובים. בין היתר, יש להתוות יחד מטרות משותפות, להסכים על הדרך, להיות פתוחים לחילוקי דעות ולעמדות שונות ועוד. כשצועדים לאט לאט ובטוח, ועוברים את כל המהמורות, מגיעים לעסק יציב ומשגשג לאורך שנים.
כולם מכירים את הסיפורים על השותפויות הארוכות והמופלאות, שנמשכו לאורך שנים רבות עם רווחים נאים לשני הצדדים, אולם מנגד ישנם סיפורים על מערכות שותפות הרסניות לעסקים, לשותפים הנמצאים בו ולעיתים גם לבני משפחותיהם.
כיצד בונים שותפות עסקית חזקה שתגדיל את סיכויכם להצליח? כיצד מסלקים מהמורות מהדרך, וכיצד בונים שותפות שתוכל להניב לכם רווחים ולא רק הוצאות? בכתבה הנוכחית נענה על כל השאלות החשובות.
בחן את עצמך- האם אתה זקוק לשותף?
חלק גדול מהאנשים נכנסים לשותפות עסקית ארוכת טווח, אך לא תמיד מהסיבות הנכונות. הסיבות לפתיחתה של שותפות עסקית, יכולות להיות סיבות כלכליות, רעיון משותף ולעיתים אף פחד מהתמודדות עם אחריות של הקמת עסק וניהולו. לכן, כדי שתמנעו מבעיות שעלולות לצוץ בהמשך הדרך, הדבר הראשון שיהיה עליך לשאול את עצמך- האם אני באמת צריך שותף לעסק? או שמא אני מסוגל להסתדר בכוחות עצמי?
בחינת הצורך בשותף, יכולה להעשות בשילוב של מספר פרמטרים חשובים שכדאי לשקול, כמו למשל: מהן ההכנסות הצפויות מהעסק, והאם תוכלו לחלוק בהן? מה יכולת ההשתכרות ממנו? מה הערך המוסף שתקבל מהקמת עסק עם שותף? האם אתה בכלל בנוי לשותפות ארוכת טווח או שזה לא בשבילך? כך למשל, עסק קטן וניסיוני שלא בטוח שיוכל לפרנס שני שותפים, אין עניין להקים בו שותפות עסקית. כך ימנעו חיכוכים כספיים בהמשך.
כלל ראשון- בחירת שותף מתאים מבחינה כלכלית, מקצועית וערכית
לאחר ההחלטה להקים את העסק עם שותף, יהיה עליך לבחור (או שכבר בחרת) שותף שיענה על כל הדרישות האישיות שלך, מהפן הכלכלי, המקצועי והחברתי. כדי לדעת אם השותף שבחרת מתאים לך, ברר עליו כמה שיותר. שאל חברים, בדוק עליו ברשת, הכנס למאגרי מידע מקיפים שיכולים להעניק לך מידע על מצבו הכלכלי- בדיקה באתר של כונס הנכסים, בדיקת שעבודים שונים וכל מקור מידע נוסף שיכול לספק לך מידע מקיף על השותף.
לאחר שסקרת מקורות מידע שונים, שאל את השותף הפוטנציאלי שאלות, ונסה לראיין אותו. בדוק מה מצבו המשפחתי והכלכלי, באיזו מידה ניסיונו המקצועי מתאים לעסק וכו’.
אם בכל זאת אתה חש מהוסס, סמוך על תחושת הבטן הפנימית שלך. אם כבר בהתחלה הלב אומר לך לא לסמוך על השותף שבחרת, אל תנסה “ליפות” את המציאות בכוח. מנגד, אם לשותף שלכם יש מוניטין, לקוחות שצבר וקשרי ספקים, אל תהססו לברר את הדברים לעומק כדי להוסיף את היתרונות הללו על היתרונות הקיימים בעסק.
כלל שני- בחינת השותף בסיטואציה מורכבת
חשוב לדעת, או לפחות לנסות לבדוק, כיצד ינהג השותף הפוטנציאלי שלכם אם ידחק לפינה, תרחיש שככל הנראה יתרחש בשלב מסוים בעסק שלכם. יתכן שיהיו סיטואציות מורכבות בחייו שיגרמו לו להלין את שכר העובדים, או לשים את העסק בעדיפות שניה שלא לצורך. כיוון שלא הגיוני שתכניסו לעסק שלכם שותף שאינכם סומכים עליו, התכונה החשובה ביותר ביותר שיהיה עליכם לבדוק בהקשר זה היא את אמינות שותפכם.
הדרך הטובה ביותר לגלות זאת היא לבדוק את העבר העסקי שלו, ובפרט כיצד התנהל במיזמים עסקיים אחרים. אם לדוגמא, עובדים התלוננו עליו שהלין את שכרם, או לחילופין גיליתם לתומכם שהוא פשט את הרגל מספר פעמים, לא בטוח שיהיה חכם להכנס לשותפות עם שותף כזה.
כלל שלישי- תיאום ציפיות משותף
כלל רביעי- הכינו תוכנית עסקית מסודרת
הרבה בעלי עסקים מעדיפים לדלג על השלב החשוב הזה, אולם חשוב לזכור שהתוכנית העסקית אינה עוד מסמך, אלא המצפן של העסק.
בתוכנית יפורטו כל שלבי הקמת העסק, הפעלתו, אופן ניהולו והיתכנותו הכלכלית. כבר בשלב הראשון בו תאספו מידע חיוני לצורך בניית התוכנית העסקית, מומלץ לנתח את המידע ולבדוק שאתם נכנסים עם עיניים פקוחות ואצבע על הדופק בכל הנוגע לעסק החדש שלכם.
תוכנית עסקית מפורטת הכוללת את החזון העסקי, מטרתו, קהל היעד, יתרונות וחסרונות יחסיית, תוכנית שיווקית ופיננסית, תהיה המסמך הרשמי שיתחום את הדרך המקצועית המוסכמת ביניכם. תוכנית זו תסייע לכם למנוע הפתעות לא נעימות בהמשך הדרך, ולדעת בוודאות מהי ההיתכנות הכלכלית של העסק.
תמיד עליכם לזכור, כשפותחים עסק חדש נכנסים לזירה עם המון אופטימיות והתלהבות, אבל המציאות בפועל היא הרבה יותר נוקשה. הכנת תוכנית עסקית תסייע לכם לבחון בצורה ריאלית האם המיזם כלכלי, והאם בסוף החודש אתם צפויים להשאר עם רווח בכיסכם.
כלל חמישי- אתם כבר בעסק, הגדירו תפקידים
בדיוק כמו בחיי הנישואין, גם בשותפות צריך שניים לטנגו. כדי שהכל יתקתק ויעבוד כמו שצריך, יש להגדיר מי עושה ומה, ומה רמת הביצועים שצריכה להיות בפועל לעבודה. אם לא תגדירו מראש את התפקיד של כל אחד מהצדדים, אתם עלולים להתמודד מול ריבים קטנוניים כמו מי נשאר לעבוד יותר שעות ולמה אתם בפועל עובדים יותר קשה. הדבר הנכון ביותר עבורכם יהיה למדוד תוצרים סופיים בעלי ערך, מה התפקיד של כל אחד וכמה הוא אמור לייצר. כל עוד כל אחד מכם ממלא את חלקו, לא ניתן לבוא אליו בטענות. אם אתם חוששים מהעתיד, הגדירו מראש נקודות יציאה. עוד לפני שתכנסו למערכת שותפות מורכבת, הגדירו מראש איך תצאו ממנה. כך לא תרגישו שאתם מחויבים ב-100% לשותפות.
כלל שישי- ערכו הסכם שותפות
הסכם שותפות הוא כלל חשוב, והוא נועד להגן על הזכויות של כל אחד מכם. יש להגדיר בהסכם בצורה ברורה את עיקרי השותפות שלכם ופרטים כלליים: שם וסוג השותפות, יחסי השותפות, תחומי אחריות, ערבויות, השקעות והחזר השקעות, אופן חלוקת רווחים, אופן קבלת החלטות, דרכי התנהלות בעת מחלוקת, נהלי פירוק העסק ועוד. מומלץ לנסח הסכם משותף יחד עם עו”ד המתמחה בתחום השותפות העסקית.
כלל שביעי- בחרו בנק ודרכי פעילות פיננסית
לאחר שנכנסתם כבר עם רגל אחת לתוך השותפות, ואתם נחושים להמשיך קדימה, יהיה עליכם לגשת יחד ולבחור בנק שמספק תנאים טובים לשותפים עסקיים. בחרו יחד הסדרי חתימה על צ’קים ובררו לגבי תנאים לקבלת הלוואה משותפת לעסק במידת הצורך (יתכן מאוד שתזדקקו לכך בשלב מסוים בעסק)
כלל שמיני- פעלו בצורה שקופה ופתוחה ככל הניתן
כדי שהשותפות תצליח, יהיה עליכם לדבר ביניכם הרבה ככל הניתן, גם אם הינכם פועלים באזורים שונים. הטכנולוגיה המתקדמת בשנים האחרונות מאפשרת לעשות זאת ביתר קלות.
הכירו בתלות ההדדית שלכם זה בזה, ויצרו קשר אישי שוטף. אחת לחודש או למספר שבועות, מומלץ מאוד לייצר תהליך של “ישיבה” כדי לקבל החלטות משותפות בעסק.
בנוסף לשיח היומיומי השוטף, דאגו לתעד כל פעילות או החלטה שתבצעו, וכן כל שינוי בהסכם ביניכם. זה אולי חלק לא נעים כל כך, אך מחויב המציאות.
כל זמן שהעסק מתפקד- הדברים נעשים ברוח טובה בין שני הצדדים, אולם במקרה של משבר, כששני הצדדים מגיעים לבית המשפט, הכל יהיה קל ונוח יותר אם יהיה מתועד. בעידן המיילים של ימינו, עדכנו את שותפתכם על כל פעילות עסקית חדשה, העברה בנקאית, נסיעות, פגישות עם לקוחות וספקים וצרו תיקיות מתאימות לפי ימים או פעילויות.
בהשקעה כמעט אפסית של זמן וכסף תוכלו ליצור לעצמכם שקט נפשי, והיה וחלילה השותפות ביניכם תתפרק.
אל תשכחו- גם שותפים שעובדים זמן רב ביחד, יכולים להפרד מטעמים אישיים או פשוט בגלל חוסר מוטיבציה להמשיך. למרות שלא ניתן לדעת כיצד השותפות שלכם תתגלגל, ניתן ורצוי להערך מראש גם לתרחיש הזה. בעיקר מומלץ להתייעץ עם עו”ד לגבי פרידה מהשותף או סגירת העסק, ולפרט בתוכנית העסקית ובהסכם מה עושים כדי להחזיר חובות וכיצד מחלקים רווחים או דיבידנדים.