12 מיומנויות תקשורת חיוניות שאינן נלמדות בבתי ספר
“מעולם לא נתתי לבית הספר להפריע לחינוך שלי” מארק טוויין
אם תוכלו להכפיל את התפוקה שלכם, להגדיל את ההכנסה, לשפר את הכישורים הבין אישיים ולעצב את חייכם איך שתרצו, איך החיים שלכם יראו?
אנחנו לומדים את יסודות התקשורת בשלב מוקדם בלימודי בית הספר. כדי להיות מסוגלים לקרוא, לכתוב ולדבר בצורה יעילה, לשם כך היינו צריכים ללמוד אוצר מילים, דקדוק, איות, כתב יד והגהה. עם זאת, בבית הספר התמקדו במטרה הבסיסית של הקניית או החלפת מידע, אך תקשורות לא מתחילה או מסתיימת כאן, מטרת התקשורת היא לבנות ולפתח קשרים עם אחרים ברמה הרגשית. זה המקום שבו הלמידה בכיתה לוקה בחסר ולא מספיק מעמיקה כדי ללמד אותנו מיומנויות תקשורות חיוניות להמשך חיינו. ככל שנקדם את כישורי התקשורת שלנו, כך יהיה לנו טוב יותר – ולסובבים אותנו. לפניכם 12 מיומנויות תקשורת חיוניות שבית הספר החמיץ בלימודן:
הצגת אמפתיה
תיאודור רוזוולט אמר, “לאנשים לא אכפת כמה אתה יודע עד שהם יודעים כמה אכפת לך.” אמפתיה עושה אותנו אנושיים. אנחנו מפסיקים להיות עוד “פוסט בפייסבוק”, סטיגמה, או זר ללא פנים כאשר אנו מסוגלים להתייחס אל הרגשות של מישהו אחר. אנחנו למעשה מתחברים לאחרים הרבה יותר טוב כאשר אנו מציגים אמפתיה בתקשורת שלנו.
כיצד ניתן לעשות זאת?
להיות נוכח עם האדם ולהרגיש את מה שהוא מרגיש. כאשר מישהו פותח בפנינו את הבעיות שלו, נסו לראות את זה מנקודת המבט שלו. להשעות את השיפוט שלנו לגבי מה נכון או לא נכון. להקשיב לרגשותיו. להרהר בחזרה על הפגיעות שלו על ידי שיתוף הפגיעות האישית שלכם. שאלו שאלות כדי להעמיק אל תוך עולמו. תנו עידוד. הציעו עזרה אם ניתן. הציגו את חסד וחמלה שהייתם מקווים לקבל ממישהו אחר במצב דומה.
פתרון הסכסוך
זהו ערך לסילוק פצצות באמצעות מיומנויות תקשורת. כשהדרך לא מסומנת, הקונפליקט יכול להשאיר את היחסים סוערים לאורך זמן. הימנעות מקונפליקט לחלוטין היא לא פתרון גם, כפי שאתם לעתים קרובות עשויים להיות מבולבלים, אחרי שצברתם תסכול וטינה. קונפליקט קורה לעתים קרובות כתוצאה של תקשורת לקויה. כדי לפתור סכסוך כזה, עליכם לפתח כישורי תקשורת טובים יותר.
כיצד ניתן לעשות זאת?
להגיב, אבל לא להגיב. כאשר אתם מגיבים למצב של סכסוך, אתם מאפשרים לרגשות להוביל את המילים והפעולות שלכם. לרוב אנחנו פשוט מגיבים לדבר שהאדם האחר אמר ולא לרגש שלנו, לכן תגובה למצב צריכה להיות עקבית עם הרגשות הפנימיים שלנו, תוך בדיקה והתמקדות בבעיה ולא על האדם האחר. תנו לצד השני לדעת את הכוונה שלכם כדי למצוא פתרון המקובל על שני הצדדים. לעתים קרובות, המחווה של הרחבת ההסתכלות חשובה יותר מאשר להגיע לפתרון, כפי שהיא מראה לאדם כמה אתם מעריכים את היחסים בניכם. חשוב לשקף את המצב לאחר ולהקשיב לדעותיו, חשוב לדעת להבדיל בין הדברים שנאמרים ונחשבים כמו “לנצח” בויכוח – זכייה בטענה או לזכות באהדה של האדם למולכם. השניים שונים מאוד.
לשאול שאלות גדולות
כדי להיות אדם המתקשר בצורה טובה יותר, אל תנסה להיות האדם עם כל התשובות הנכונות. במקום זאת, היה זה ששואל את כל השאלות הנכונות. כאשר אתם שואלים שאלות רבות, אתם למעשה מראים כי אתם להוטים לעסוק, לפתוח ולחקור יותר לתוך הנושא. כך אתם מעודדים את הצד השני לחלוק יותר את דעותיו, לעודד דיון ואפילו ליצור רעיונות חדשים. הם לא ישכחו אתכם במהירות.
כיצד ניתן לעשות זאת?
שאלו שאלות שעשויות להוביל לתשובות מעניינות. כדי לעשות זאת, לשמור את השאלות פתוחות, כלומר, שהצד השני לא יכול פשוט להסתפק בלענות “כן” או “לא”. תנו לשאלות שלכם לבוא ממקום של סקרנות אמיתית. חשבו כיצד אחרים יכולים להפיק תועלת מהתשובות. כאשר אתם מתרגלים מיומנויות הקשבה טובה, שאלות מתחשבות יציגו את עצמכם בצורה הטובה ביותר.
משא ומתן יעיל
אנשים רבים מוצאים כי ניהול משא ומתן הינה אחת ממיומנויות התקשורת הקשות ביותר ללמוד. הם בטח אנשים נחמדים, זה כי מעטים ממעיטים להשתמש במיומנויות תקשורת כדי למקסם את האינטרס האישי שלהם. אמנם אין להימנע ממנו בחיים ועבודה, להיכנס למשא ומתן ללא מיומנויות משא ומתן זה בערך כמו להיכנס לקרב ללא אקדח.
כיצד ניתן לעשות זאת?
להיות אסרטיבי. יש אפשרויות. מחפשים תוצאה של win-win. להכיר בכך שאם הצד השני רוצה לנהל משא ומתן, יש לכם משהו שהם צריכים. בחרו להיות אסרטיביים וכוון למה שאתם רוצים להשיג, עם זאת, כוונו גבוה ככל שניתן, גם מעבר למה שאתם חושבים שמציאותי בעבורם. הקשיבו למה שהם אומרים (ולא אומרים). בחרו לאסוף רמזים סמויים ולהבין עד כמה הצד השני צריך את מה שיש לכם. תמיד יש אפשרויות אם המשא ומתן נכשל – הצד השני תמיד יכול לחוש את הביטחון העצמי או ייאוש שלכם. הראו להם איך אתם מחפשים תוצאה של win-win, בה כל הצדדים זוכים על ידי סיפוק האינטרסים הבסיסיים שלהם מיד. אם העסקה עוברת, זה חכם להשאיר קצת כסף על השולחן (להתפשר) כדי ליהנות מיחסי תועלת הדדית בטווח הארוך.
אפקט ההקשבה
זוהי מיומנות סמויה אשר יכולה להפוך אתכם לאנשים המעבירים מסר אמין. שמתם לב שכאשר מישהו מדבר מהר לעיתים יש בו משהו לא ישר או לא מהימן? אבל כאשר אדם הוא מאזין טוב, אנחנו רואים אותה בתור אדם מהימן ואפילו נדיב. כאשר אדם מדבר, הוא מאמין שיש לו משהו בעל ערך לחלוק ורוצה להישמע. אך אם הוא לא מקשיב, הערכה עצמית שלו חוטפת מכה בעינכם. על ידי הקשבה בריכוז, תוכלו לבנות את התדמית שלכם כאנשים מקצועיים.
כיצד ניתן לעשות זאת?
תקשיב לצד השני כאילו הוא האדם החשוב ביותר בעולם באותו רגע. בחרו להיות מלאי נוכחות ומעורבים ככל שניתן, צרו קשר עיין ופנו אליו אם שפת גופכם, הראו עניין. בחרו לחסום כל הבעה של שיפוט אודות דבריו, הקשיבו וחשבו על מה שאתם הולכים להגיד על סמך ההקשבה לדבריו. הקשיבו לא רק את המילים של הצד האחר, אלא גם לרגשותיו. נימת הקול, קצב הדיבור והשינוי באנרגיה יכולים לספר לכם הרבה יותר על הצד השני. זה גם עשוי לגרום לכם להגיב בצורה המתאימה ביותר.
שימוש בשפת הגוף
אתם צריכים לדעת כי כמעט 97% מכלל התקשורת היא לא מילולית. לא רק מדובר על מה שאתם אומרים, אלא החוויה הכוללת שאנשים לוקחים מהמפגש אתכם. אנשים מקבלים החלטות נחרצות על סמך האווירה שלכם ומקטלגים אתכם האם אתם ידידים, מאהבים או אויבים.
כיצד ניתן לעשות זאת?
עבדו על שלושת היסודות של שפת גוף טובה: חיוך, קשר עיין ומגע פיזי/תנועות הגוף. בחרו לחייך אל מישהו מהלב כשאשר אתם פוגשים אותם, תוכלו גם להרים טיפה את קולכם ולהתרגש בבואם. צרו קשר עיין כאשר אתם מדברים אל האחר, או כאשר הם מדברים אלייך. שלבו בזמן החיוך מגע וקשר עיין, מגע יכול להיות טפיחה על השכם או לחיצה יד טובה וחזקה. בחרו תמיד לשמור על הגוף שלכם רגוע ובעל יציבה בטוח. שימו לב לשפת הגוף של אחרים כדי לאסוף מידע חשוב. האם האחר מתעסק בדברים נוספים? חסר סבלנות? המתגונן? אתם יכולים להתאים את התגובה שלכם לפי תנועות גופו המייצגות את רגשותיו של האחר.
מסרים מדויקים
בעולם חסר תשומת לב, זה הכרחי להיות תמציתי אך בלתי נשכח בתקשורת שלנו. נסו להציג הצעה או להסביר משהו לאחר או לעצמכם ב-30 שניות בלבד. בין אם אתם מציגים רעיון עסקי או יוצאים לדייט, זוהי מיומנות תקשורת אחת שמגדירה אתכם ברגע.
כיצד ניתן לעשות זאת?
נסו לזקק מה ההצעה שלכם לכדי משפט אחד. זה לא תמיד קל, אבל בחרו להתנסח בצורה תמציתית כדי להישמע בלתי נשכחים. בחרו להשתמש במשפטי מפתח או סלוגנים המעבירים מסר או רעיון, לדוגמה, כמו חברות מובילות בשוק אשר בעלות מוטו המייצג את אופי החברה וגורם לצרכניה להתחבר אליו רגשית. קחו לדוגמה את אפל – המסר שאנחנו מקבלים ממנה בחרו והינו “טכנולוגיה יפה ואינטואיטיבית”. לא הייתם צריכים יותר מ-3 שניות כדי לחשוב מה מייצגת אפל בעבורכם, עכשיו נסו זאת בעצמכם. טריק נוסף הוא “לתת לאחר לדאוג”, הראו לאחר איך ההצעה שלכם יכול להועיל לו בצורה ששום דבר אחר לא יכול להשתוות אליה ואז לאחר שתיקה קלה הוסיפו קריאה ברורה לפעולה, זה מה שאתם רוצים שיעשה אחרי שהוא עבר למגרש שלכם. זכרו – היו בטוחים בעצמכם. אם יש בידכם הצעה טובה, נסחו אותה בעזרת מסר חד ומדויק.
תנו השראה לאחרים
רעיון הוא אחד האלמנטים החזקים ומדבקים ביותר בכל תקשורת. רעיון משותף עם מישהו יכול ליצור קשר שנבנה על כוח הדמיון המשותף.
כיצד ניתן לעשות זאת?
שתפו מחשבה ייחודית שיכולה להמריץ אחרים וכולם יכולים להתחבר אליה בקלות. לכל אחד יש רעיונות, אבל אלה השווים שיתוף הם מוסיפים רענון ומעוררי השראה בכל שיחה. שתפו רעיונות עם אחרים, פתחו יחד הצעות לשיפור או פרשנות. אלו המבקשים לעצב מחדש את הרעיונות יחד בונים אמון שיכול ללכת דרך ארוכה.
להחמיא אחרים
להחמיא למישהו הוא למעשה לתת לאדם לדעת משהו גדול עליו או עליה. זה יכול להיות מחמיא ובונה, ההבדל טמון בכוונה. כאשר אתם לא מנסים ליהנות מן המחווה, אלא מאירים בכנות זרקור על אחרים, הם ירגישו את ההבדל.
כיצד ניתן לעשות זאת?
חפשו את הטוב במישהו ותגיד לו כמה זה נהדר. כשאנחנו מחמיאים למישהו, אנחנו למעשה מחמיאים באופן עקיף גם לעצמנו. כאשר אתם אומרים, “אנו אוהבים את הדוח שלך”, האם זה על הדו”ח שלה, או שזה למעשה עליכם ועל האישור שלכם לדו”ח שלה? נסו לומר, “הדוח שלך מרענן, יש לך כמה תובנות נהדרות” עכשיו הכול קשור אליה ואל הדוח שלה, לא עליכם. למרות זאת למשפט יש תהודה חיובית גם עליכם. אתם יכולים גם להכיר תכונה הקיימת אצל אדם שאנשים מעטים היו שמים לב אליה. תקשורת טובה טמונה בהתאמה לאדם, בזמן הנכון, במקום המתאים, בעדינות וכזאת שנאמרת בטעם טוב.
נאום מול קהל
נאום מול קהל הוא אחד הפחדים הגדולים ביותר בכל הזמנים שיש לאנשים. עם זאת, עם היכולת להשפיע על אנשים רבים בבת אחת, זוהי אחת הצורות החזקות ביותר של תקשורת. חשבו על הנואמים הטובים ביותר בהיסטוריה – וינסטון צ’רצ’יל, מרטין לותר קינג או סטיב ג’ובס – צורת התקשורת שלהם פשוטה ומשכנעת. כך שזה בלתי נמנע שנסגל לעצמנו מיומנות תקשורת אל מול כקהל כחלק מחיינו הבוגרים.
כיצד ניתן לעשות זאת?
חשבו על אדם אחד בקהל שצריך לשמוע את המסר שלכם. כמו ברוב מיומנויות התקשורת והאסטרטגיות, בחרו להתמקד על הנמען המקבל את ההודעה שלכם. האמינו שיש לכם משהו חשוב לשתף, ומישהו בקהל צריך ליהנות ממנו. אל תכוונו להעביר מסר מושלם, אלא להעביר אותו בתשוקה ובבירור. כאשר אתם מדברים מתוך מקום של אותנטיות, אנשים יקשיבו לכם באהדה.
תקשורת מנהיגה
המנהיגים הטובים ביותר הם אדונים של כלי התקשורת. איך אתם חושבים שהם הופכים למנהיגים? אנשים עוקבים רק אחר אלה שהם בוטחים בהם.
כיצד ניתן לעשות זאת?
אין איש אשר אינו שואף להיות מנהיג המשרת את חסידיו. למנהיגים יש מדריך נפרד לתקשורת. זה יכלול דיבור בבירור ובבטחה, ניסוח התואם את אופי הקהל, משחק קל עם אותנטיות, הקשבה ומתן משוב מתאים וכן מיומנויות רבות אחרות. ביסודו של דבר, הכוונה האמיתית היא להעמיד בגלוי את האינטרסים של חסידיו. תקשורת המנהיגות לא רק עושה מנהיג יותר אמפאתי, אלא גם הופכת את חסידיו נאמנים יותר. כנות זו מעמיקה את מערכת היחסים שלהם מעבר לזו המבוססת על דרגת וותק.
בניית אותנטיות ואמון
אמנם יש שיטות עבודה מומלצות רבות בתקשורת, הנה כלל אחד מעל לכל: להיות נאמן לעצמך. אנשים יבטחו בכם רק אם הם מרגישים שאתם אנשים אמיתיים אשר מייצגים משהו בעל ערך. ללא אמון, לא יכולה להתקיים תקשורת איכותית וחיבור עמוק.
כיצד ניתן לעשות זאת?
שמרו על זה אמיתי. לעולם אל תנסו להיות מישהו שאתם לא. אם אתם מרגישים שאין בזה אמת, עבדו על לדבר מתוך הבטן ולא מתוך הראש, כך תזכו לכבודם של אנשים. היו כנים לגבי החסרונות שלכם, שתפו חוויות אישיות מעוררות השראה, אל תתפארו בהישגים, אפשרו לעצמכם להיות אחראיים על המילים והכוונות שלכם ודבר רק לאחר שהבנתם לעומק את פני הדברים. כך תקשורת עם אחרים תבוא באופן טבעי יותר.
קבלו גישה לתכנית ההתפתחות האישית המתקדמת של Lifehacks, בחינם לחלוטין ל-14 ימים.
בתכנית תלמדו:
- לעצב את איכות החיים שלכם ללא פשרות
- להגדיל משמעותית את ההכנסה, לחסוך ולהשקיע
- לשפר את הבריאות, לרדת במשקל ולהיכנס לכושר גם כשנראה שאין לכם זמן
- לשפר את הכישורים הבין אישיים, לפתח מערכות יחסים חדשות ולשמר קיימות
- לשפר את התפוקה, היעילות וכוח הרצון
- להתגבר על חסמים פנימיים שמונעים מכם להצליח