בניית עסק – איך למצוא רעיון לעסק רווחי
נמאס לכם להיות שכירים? אפשר בהחלט להבין אתכם. המציאות בשוק העבודה היא מורכבת בלשון המעטה, ומביאה שכירים רבים לחשוב על רעיונות חדשים לפתיחת עסק רווחי, שלא כוללת עבודה עבור עסק אחר תמורת שכר מינימלי. במדריך הנוכחי ננסה להעניק לכם כללי יסוד לפתיחת עסק רווחי באמת, ובנוסף ננסה להבין מהם עקרונות המפתח שכל בעל עסק מתחיל חייב להכיר.
אם תוכלו להכפיל את התפוקה שלכם, להגדיל את ההכנסה, לשפר את הכישורים הבין אישיים ולעצב את חייכם איך שתרצו, איך החיים שלכם יראו?
שלב א’ – בשביל מה בכלל העולם זקוק לעסק שלכם?
אינכם נמצאים עדיין בשלב בו חשבתם כבר על רעיון לעסק רווחי, וכל שנותר לכם הוא להוציא אותו מן הכוח אל הפועל. אל דאגה, גם זה יגיע. בינתיים, כדי להצליח לאתר רעיון מתאים לעסק רווחי התואם את כישוריכם האישיים, יהיה עליכם לחשוב היטב אלו שירותים או מוצרים תוכלו לספק ולהעניק לאחרים. יתכן שהחלטתם שאתם מעדיפים להיות עצמאיים (ולא שכירים) ושאינכם מעוניינים לפעול תחת מרותו של בוס עקשן. יפה מאוד, אך כל זה עדיין לא מספיק כדי להתחיל.
כדי למצוא רעיון טוב באמת, צריך שתהיה לכם הבנה ביתרון היחסי של העסק שלכם. בערך היחסי שהוא יעניק בעתיד ללקוחות שלכם. חשבו לעצמכם- מהו תחום המומחיות שלכם? כלומר, מהו התחום שכאשר אתם עוסקים בו אתם חווים הצלחה מסחררת ויוצאת דופן, וגם אלו שמסביבכם נותרים אחוזי התפעלות?
ייתכן ואתם מבשלים בצורה מדהימה, או שנולדתם לכתוב מאמרים שיווקיים, או שאתם מבינים עצומים בלוגיקה ובתכנות. מה שלא יהיה, ובאיזה תחום שלא תבחרו – זה יהיה הבסיס לעסק שלכם, והתשוקה שלכם לתחום הזה תהיה היתרון היחסי שלכם מול המתחרים.
שלב ב’ – עסק שמתאים לאורח חייכם הנוכחי
קשה מאוד לדעת מאוד האם המיזם שבחרתם יצליח בסופו של דבר, אך לפני שתנסו להוציא אותו מן הכוח אל הפועל, הכרחי יהיה לבדוק האם הוא מתאים להרגלים ולאורח חייכם הנוכחי. ייתכן וזה יהיה רעיון נהדר לפתוח מסעדה או להיות שפים מקצועיים, אך לא בטוח ששעות העבודה הפחות גמישות יתאימו עבור התא המשפחתי שלכם. יש עסקים שידרשו מכם עבודה נון סטופ בשעות הבוקר, ואילו אחרים יתאימו בעיקר לעצמאיים שמעוניינים לעבוד בסוף השבוע. הכיוון אליו אנו חותרים הוא, שייתכן שהעסק ידרוש מכם מאמץ גדול שאינו מתאים עבורכם בשלב זה של החיים (וכמובן- יתכן גם שלא). אם כן, לפני שתגשו לחשוב על רעיון לעסק חדש ורווחי, יהיה עליכם לבדוק את ההתאמה של עסק כזה לסגנון החיים הנוכחי שלכם.
שלב ג’- דרכים למציאת רעיון לעסק
כיוון שקיימים אינספור רעיונות רווחיים ויצירתיים לעסקים חדשים, ומצד שני לא כל עסק מתאים לאישיות ולאופי שלכם, יש לבדוק היטב את הרקע האישי שלכם ובהתאם אליו למצוא את המיזם המתאים. למה אנו מתכוונים? כדי לאתר רעיון לעסק מניב ורווחי, נסו להתבונן על כישוריכם האישיים ולהבחין מהו היתרון היחסי שלכם במשק.
להלן כמה שאלות שתוכלו לשאול את עצמכם כדי לברר את העניין:
- מהי ההשכלה שרכשתם? – האם קיבלתם הכשרה אקדמית כלשהי או לימודי תעודה, אותם תוכלו ליישם בבניית המוצרים או השירותים שלכם בעסק? ייתכן ואתם מעוניינים לפתח תרופה ייחודית או סטרטאפ חדש. זה רעיון מהפכני ונפלא ללא כל ספק, אך אם אתם חסרים את הרקע ההשכלתי המתאים, יהיה לכם קשה להתקדם עם המיזם החדש. אם יש לכם רקע רלוונטי בתחומים מסוימים, נסו להתחיל בנקודה זו, וחשבו על מיזם הקשור לאותו התחום.
- ניסיון ומוניטין- היכן עבדתם בעבר? האם צברתם ידע בתחומים מסוימים, אותו ניתן לנצל בעסק החדש שלכם? מוצרים חדשים רבים ומצליחים, נולדו לאחר שממציאיהם עבדו באותו תחום מספר שנים ולאחר מכן חשבו על רעיון מהפכני משלהם. ניקח לדוגמא את ווז’ניאק, השכיר שפיתח את המחשב הראשון של אפל. לפני פיתוח המוצר המהפכני שלו, עבד ווז’ניאק כמתכנת שכיר בחברת HP.
- כשרונות אישיים- האם אתם מוכשרים בכתיבה? מתמצאים בתחום מסוים: פרסום, עיצוב, ראיית חשבון, עיסוי, איפור וכן הלאה? אם הנכם מוכשרים בתחומים מסוימים, זה בהחלט עשוי להיות בסיס מצוין לרעיון לעסק החדש שלכם. בנוסף, לפעמים הכשרונות ה’לא רשמיים’ מתגלים כחשובים יותר בעסק הקיים, שכן הם מגלמים יכולות ייחודיות הטבועות עמוק בתוככם.
שלב ד’ – זה הזמן לאסטרטגיה שיווקית
כבר חשבתם על מספר רעיונות מעניינים, אך תנו לנו לחדש לכם משהו שוודאי לא ידעתם. כדי להקים עסק חדש מהיסוד לא צריך למצוא רעיון גאוני בדווקא. רעיון חדש לאו דווקא יגן עליכם מפני המתחרים, שכן רוב הסיכויים שהם ינסו לקחת רעיון דומה כדי להתקדם עם המיזם החדש שלהם. אז למה בדיוק אתם זקוקים כעת?
מה שאתם צריכים כעת זו אסטרטגיה נכונה לרעיון קיים. נשמע קצת מוזר ולא הגיוני? בואו נחשוב לרגע על העסקים הגדולים והמצליחים. גוגל לא המציאה מעולם את מנועי החיפוש ורשת הענק דומינוס לא המציאה את הפיצה. כל החברות הללו לקחו רעיונות קיימים ובנו לעצמם אסטרטגיה ייחודית שתסייע להם להתמודד בהצלחה עם התחרות הרבה בתחומם. גוגל למשל, בנתה לעצמה נישה ייחודית בתחום מנועי החיפוש כשהשתלטה לא רק על החיפוש ברשת, אלא כמעט על כל תחום ותחום בחיינו, וכל זאת באמצעות אסטרטגיה שיווקית פשוטה של המלצות על אתרים ודפי אינטרנט. לעומת אתרים אחרים, השתמשו היזמים של גוגל בשיטה מדעית לפיה כל הדפים המקושרים לאתר אינטרנט מסוים, מעידים על איכותו. עם הזמן, הפך מנוע החיפוש החדש שפיתחו שני היזמים הצעירים להיות הפופולרי ביותר ברשת.
נסו לחשוב כמו יזמים צעירים- מהו הערך הייחודי שיספק העסק שלכם? האם הוא נתפס גם כערך חשוב עבור הלקוח הפוטנציאלי? אם התשובה לשאלה האחרונה היא חיובית, אתם בהחלט יכולים לרוץ עם הרעיון החדש.
שלב ה’- למה לא חייבים הון עצמי עבור עסק קטן
אחד מהמיתוסים הרווחים ביותר בנוגע להקמת עסק חדש טוען כי בכדי להצליח להקים עסק רווחי, צריך הון עצמי גדול. במילים אחרות- יש למצוא משקיע או לקחת הלוואה מהבנק כדי להקים עסק חדש. האם אתם באמת צריכים את זה כדי להתחיל? רוב היזמים הגדולים בעולם לא התבססו על הכסף, אלא על האסטרטגיה השיווקית שלהם. אנחנו לא אומרים שעוד קצת כסף בהכרח יזיק לרעיון החדש שלכם, אבל הכוונה שלנו היא שבהחלט לא על עניין זה יקום או ייפול העסק שלכם.
אז מה בדיוק צריך כדי להקים את העסק החדש? כפי שציינו קודם- יש לאתר אסטרטגיה שיווקית נכונה עבור הרעיון שלכם, שנתפסת כבעלת ערך גבוה עבור הלקוח.
שלב ו’ – מספר רעיונות לעסקים רווחיים קטנים שניתן להקים בקלות
- שירותי מזכירות- יש לכם חדר פנוי בבית? תוכלו לספק שירותי מזכירות לבעלי עסקים מהמחשב הביתי שלכם. יש לדעת כי לא לכל בעל עסק דרוש מזכיר במשרה מלאה, וניתן לנצל את היתרון הזה לטובתכם.
- ציירי קריקטורות- מאז ומתמיד אהבתם לצייר? ייתכן מאוד ותהיה לכם עבודה בשפע! מגזינים ואתרים זקוקים לעיתים קרובות לתמונות מושכות ומעניינות כדי למלא חללים ריקים.
- הדמיה ואנימציה- למדת פעם קורס בגרפיקה או אנימציה? תחום זה הוא אחד התחומים החמים ביותר בשוק, וניתן לעסוק בו כעצמאי מהבית ולהרוויח יפה.
- קורסים בנושאים מעניינים- אוהבים ללמד? תוכלו למסור קורסים או שיעורים פרטיים בתחומים הקרובים לליבכם. מגוון האפשרויות הוא אינסופי: גרפיקה, תכנות, עיצוב, כתיבה יוצרת, ספרות, מדיטציה, יוגה, ספורט, בישול, אומנויות לחימה וכן הלאה. ניתן לתרגם כמעט כל ידע שרכשתם במהלך החיים לקורס מתאים.
- כתיבה או קופירייטינג- אוהבים לכתוב ובעלי כשרון? תוכלו לעסוק בכתיבת טקסטים פרסומיים או מאמרים לאתרים. זה תחום מבוקש מאוד שבדרך כלל תמיד יש בו עבודה.
- פיתוח תוכנות לעסקים- יודעים לתכנת? תוכלו לפתח תוכנות לחברות ועסקים או לכתוב אפליקציות לסמארטפונים. האפשרויות בתחום זה הן כמעט בלתי מוגבלות, והשוק הינו עולמי.
- קידום אתרים- אחד מן התחומים החמים ביותר בעולם האינטרנט. לעוסקים בתחום זה מובטחת עבודה מסביב לשעון, שכן כל העסקים והחברות מעוניינים להיות בראש תוצאות החיפוש של גוגל.
- בישול ואפיה- אוהבים לבשל? ניתן לעסוק בתחום המזון- לפתוח קייטרינג או להכין אוכל טרי לעובדי משרדים.
שמונת הרעיונות הללו הם רק חלק מזערי מהאפשרויות העומדות בפניכם. העזרו בכלים שהצענו קודם כדי לחשוב על הרעיונות הללו או על רעיונות אחרים שמתאימים יותר עבורכם.
שלב ז’ – מקור מימון ורישום במוסדות
מעוניינים לפתוח עסק גדול? יהיה עליכם לחשוב על מקור מימון עיקרי. כיום יש כמה וכמה גופים המעניקים הלוואות להקמת עסקים חדשים. לכל אחד מן הגופים יתרונות וחסרונות משלו. לכם כבעלי עסקים חדשים חשובה הגמישות והבטחונות הנמוכים, שיסייעו לכם לעמוד בהוצאות הגבוהות בראשית חיי העסק שלכם. אל תשכחו כי בשנת הפעילות הראשונה בדרך כלל ההוצאות רבות והפעילות העסקית נמוכה למדי.
לאחר השגת המימון, יהיה עליכם לרשום את העסק במוסדות מס הכנסה וביטוח לאומי. לכל אחד מן המוסדות הללו ניתן להירשם באופן מקוון או להגיע למשרדים הקרובים למקום מגוריכם ולרשום את העסק באופן חוקי.
ומה לאחר מכן? עכשיו הפכתם באופן רשמי לעובדים בעסק החדש שלכם. יהיה עליכם לנהל את העסק שיצרתם במו ידכם.
קבלו גישה לתכנית ההתפתחות האישית המתקדמת של Lifehacks, בחינם לחלוטין ל-14 ימים.
בתכנית תלמדו:
- לעצב את איכות החיים שלכם ללא פשרות
- להגדיל משמעותית את ההכנסה, לחסוך ולהשקיע
- לשפר את הבריאות, לרדת במשקל ולהיכנס לכושר גם כשנראה שאין לכם זמן
- לשפר את הכישורים הבין אישיים, לפתח מערכות יחסים חדשות ולשמר קיימות
- לשפר את התפוקה, היעילות וכוח הרצון
- להתגבר על חסמים פנימיים שמונעים מכם להצליח