איך לדבר בצורה משכנעת ולגרום לאנשים להקשיב לכם
לא משנה כמה טוב אתם חושבים שאתם יודעים לדבר, כדי להעביר מסרים בצורה הטובה ביותר, צריך להבין כיצד לגרום לאנשים להקשיב. אנחנו רוצים לעזור לכם, לפניכם 6 מאפיינים שילמדו אתכם כיצד לדבר בצורה משכנעת וכך לגרום לאנשים להקשיב לכם יותר, בהצלחה!
אם תוכלו להכפיל את התפוקה שלכם, להגדיל את ההכנסה, לשפר את הכישורים הבין אישיים ולעצב את חייכם איך שתרצו, איך החיים שלכם יראו?
היו ממוקדים, דברו קצר ולעניין
עליכם לפגוע במטרה. פחות זה יותר שרוצים להישמע משכנעים. טעות נפוצה היא לנסות לומר יותר מדי. אנשים מרגישים צורך להוכיח את עצמם על ידי להוכיח לקהל שהם יודעים הרבה, כשבעצם רוב האנשים מאבדים עניין כשהם שומעים יותר מידי מלל, יותר מידי דיבורים עשויים להעיד על חוסר רצינות. אם אתם לא יכולים להסביר את זה לילד בן 5, לא תוכלו להסביר את זה לאף אחד. כשאתם אומרים משהו מורכב ואנשים לא מצליחים להבין את זה, זה לא הולך לעזור, בדרך כלל, לומר דברים מורכבים נוספים. לפני שאתם מתחילים לדבר, קחו רגע כדי לחשוב על איך להסביר בצורה הכי פשוטה את מהות הדברים שלכם. חישבו לפני שאתם מדברים, תכננו את מהלך השיחה, הובילו את הפרטנרים לנקודת “ההבנה”. אל תתנו יותר מידי הסברים, העדיפו לחכות שאנשים ידרשו אותם, כך לא תאבדו אנרגיה וגם תוכלו ליצור עניין.
הקשיבו לדעותיהם של האחרים
המפתח לזכות בתשומת הלב של האחרים היא להעניק תשומת לב בחזרה. זה אולי נראה מנוגד לאינטואיציה שלכם, אבל ללא ספק הדרך היעילה ביותר להשיג את תשומת הלב של אנשים היא פשוט להקשיב למה שיש להם להגיד. רוב האנשים פשוט מרגישים מותקפים כשהם מנהלים דיון, לכן כדי לפרוץ את החומות הדבר הקל ביותר שניתן לעשות הוא לתת להם לדבר, כאשר אתם באמת מקשיבים למישהו – תהליך ההקשבה הופך הדדי. כך אתם מאפשרים לאנשים את החופש לא להתגונן או להתקיף חזרה, קל יותר להתחבר אליכם ללא מתחים נפשיים.
כאשר אנשים מדברים סכמו את הנקודות העיקריות של דבריהם כדי לוודא שאתם עדיין עוקבים, קחו כמה שניות לנסות לגבש את דעתכם. אנשים מעריכים יותר אנשים חושבים מאימפולסיביים. אל תתנו את כל המידע, נסו תמיד לעורר את הסקרנות של האדם שאיתו אתם מדברים על ידי שאילת שאלות או הסקת מסקנות משותפות, גירמו להם לנסות ולגלות יותר.
תנו תשומת לב מיוחדת למילים
לפעמים שיחות מסוימות ידרשו מכם להיות פוליטיקאים, זה לא קשה במיוחד רק דרושה – תשומת לב מיוחדת למילים. לעולם אל תזלזלו בכוח שיש למילים גם בעת דיון או סתם בשיחת חולין. לא כולם יודעים אבל כדי לזכות בהקשבה דרוש לנטרל כמה מחסומים אצל המקשיבים. הרבה מהכוח של ההקשבה נמצא דווקא באווירה של הדיון, אם הפרטנרים שלכם לא מרגישים בנוח לרוב לא תתאפשר הקשבה מצידם. לכן כשאתם נגשים להציג את דעתכם, היו פוליטיקאים. נסו לא ליצור אנטגוניזם על ידי שלילת דעות האחרים, וותרו על משפטים הכוללים “לא” ו-“לא נכון” והחליפו אותם במשפטים בנוסח קצת יותר אישי. קשרו את הידע שלכם להשקפתכם האישית, אל קבעו עובדות. נסחו משפטים בצורה הבאה – “לפי דעתי השמיים כחולים כיוון ש…” על ידי כך תמנעו אנטגוניזם, וכמובן לזכות בהקשבה.
קראו את הסביבה
קראו את החדר. אם אתם מדברים עם מישהו או לקבוצה והם לא נותנים לכם את מלוא תשומת ליבם, (הם מסתכלים על הטלפונים שלהם, משרבטים, מביטים מבעד לחלון, כותבים או כל דבר אחר) הם כנראה לא מקשיבים לכם. אין טעם להמשיך ולדבר, יש פעמים שאולי כדי דווקא להפסיק לדבר. על ידי עצירה תוכלו ליצור מתח ולהשיג זמן לחשוב על שאלה מסקרנת. גם אם אתם הדוברים המשכנעים ביותר בעולם, אנשים לא יקשיבו לכם אם הם לא מתעניינים בנושא. זה התפקיד שלכם לגרום להם להתעניין. לכן כשהולכים לדבר על משהו או נכנסים לדיון, חשוב לדעת אילו טיעונים יצרו עניין. זאת לא בושה לשבת בבית ולחשוב על הטיעונים שלכם וכיצד בפעם הבאה תוכלו בצורה הטובה ביותר לשכנע את האדם שאיתו אתם מנהלים שיחה.
שמרו על טון יציב ולא מונוטוני
דיבור בפני קהל הוא אמנות, בדיוק כמו מוסיקה. כדי לסחוף אחריכם הקשבה עליכם לדבר לאט, ברור ועם תשוקה רבה. רוב האנשים אינם מבינים את החשיבות הקיימת בבחירת טון דיבור נכון, אשר לעיתים בעל חשיבות רבה יותר מאשר לתוכן הדברים. אף אחד לא הולך להקשיב לכם אם הטון שלכם הולך להישמע כאילו אתם מקריאים קטע מספר. שימו לב שהטון שלכם הוא לא מונוטוני, אלא עולה ויורד כמו גלים בהתאם לטקסט. דעו כיצד לעורר את הקשבה על ידי משחק בקול. הדגישו כותרות וקטעי מידע חשובים על ידי הרמה מעט של קולכם ודיבור בטון עמוק ובטוח. רוב האנשים הם סקפטיים ולא כל כך בקלות נוטים לשנות את דעתכם, כדי לגרום להם להקשיב הם צריכים להיות בטוחים שיש לכם משהו לחדש להם. לטון יש חשיבות רבה, זה יכול להישמע לכם מצחיק, אבל האמת היא שגם אם תגידו משהו לא חשוב במיוחד בטון בטוח וסמכותי אנשים יקשיבו. תנו חשיבות לצורת ההגשה וזכרו כי האוזן שומעת יותר את הטון מאשר את התוכן.
הקפידו על בקיאות
כדי להימנע מלספר סיפורי מעשיות עליכם להיות בקיאים בחומר. זה נפוץ מאוד לסטות מהנושא, עם זאת הרבה פחות גרוע מלהציג מידע שקהל שלכם יותר בקיא בו מכם. כדי להימנע מלהגיד “אמ..” כל חמש דקות ולהצטייר כלא רציניים בעליל – דעו על מה אתם הולכים לדבר. הדיון תמיד יכול להגיע לנקודות לא רלוונטיות, לכן אל תפחדו להודות שלפעמים גם אתם לא יודעים הכול.
קבלו גישה לתכנית ההתפתחות האישית המתקדמת של Lifehacks, בחינם לחלוטין ל-14 ימים.
בתכנית תלמדו:
- לעצב את איכות החיים שלכם ללא פשרות
- להגדיל משמעותית את ההכנסה, לחסוך ולהשקיע
- לשפר את הבריאות, לרדת במשקל ולהיכנס לכושר גם כשנראה שאין לכם זמן
- לשפר את הכישורים הבין אישיים, לפתח מערכות יחסים חדשות ולשמר קיימות
- לשפר את התפוקה, היעילות וכוח הרצון
- להתגבר על חסמים פנימיים שמונעים מכם להצליח