איך לשלוט באומנות התקשורת
“אמנות התקשורת” – אנחנו אוהבים את הביטוי הזה. כי תקשורת היא אמנות. כאשר אנחנו מנסים להעביר את המסר שלנו לאחרים, זה כאילו שאנחנו מתחילים עם בד ריק ענק ואז אנחנו מתחילים לצייר תמונה, כל תמונה שאנחנו רוצים. עכשיו, רוב האנשים מניחים כי כאשר מציירים תמונה, יש להם רק כמה מברשות בסיסיות לרשותם. אבל האמן המתקדם יודע שיש כלים רבים בכדי ליצור את יצירת המופת שלו, הוא משתמש בכל אחד מהכלים לטובתו. כך גם בתקשורת. ישנם כלים רבים הזמינים כמו לתקשורת, רק שאנחנו צריכים להיות מודעים עליהם בכדי להשתמש בהם בכוונת תחילה. ככל שנעשה שימוש טוב יותר בכלים האלה, כך התקשורת שלנו תהיה טוב יותר עם הסביבה. שתי הקטגוריות העיקריות של כלים אלו הן מילולית ולא מילולית. הבה נבחן את הדרכים השונות שבהן תוכלו להשתמש בכל אחת מהן כדי לשפר את יכולות התקשורות שלכם.
אם תוכלו להכפיל את התפוקה שלכם, להגדיל את ההכנסה, לשפר את הכישורים הבין אישיים ולעצב את חייכם איך שתרצו, איך החיים שלכם יראו?
תקשורת מילולית
שימו לב למילים שלכם
נאמר כי אנשים שופט אתכם על סמך המילים שבהם אתם משתמשים, וזה נכון. בחרו את המילים שלכם בתבונה, הן מייצגות אתכם. למילים יש כוח. יש להן את היכולת להעביר מסרים ויש להן את הכוח להרוס גם כן. כאשר אתם מדברים, בחרו להשתמש במילים שלכם בזהירות רבה. הנה כמה דברים שכדאי לשקול לגבי המילים שלכם: הימנעו משימוש במילים שעשויות לגרום לאדם האחר לחשוב דברים רעים עליכם. סלנג היא דוגמה אחת. השני היא, כמובן, קללות. השתמשו במילים כדי להעביר ערכים חיוביים. השתמשו במילים אופטימיות, במילים של כוח. ודאו שהן מובנות. השתמשו במילים צבעוניות ועשירות עם משמעות, כל עוד הן יכולים להיות מובנות על ידי המאזין.
אוצר המילים שלכם
אוצר מילים מורחב מבדיל אתכם מאחרים. משפר את תהליך התקשורת ושואב אנשים נוספים לשיחה. אוצר המילים שלכם יכול לגלות לאחרים עד כמה אתם משכילים, ואף לחרוץ פסקי דין שיכולים להשפיע על ההזדמנויות העסקיות והחברתיות שלכם. התקשורת הטובה ביותר דורשת להשתמש באוצר מילים מורחב בחברת קהל משכיל יותר ואוצר מלים בסיסי יותר עם קבוצות פחות משכילות.
לא פחות חשוב ממה שאתם אומרים זה איך אתם אומרים את זה. באיזה צליל אתם משתמשים? כאשר אתם מדבר, אתם מונוטוניים? או שאתם משחקים בנימת הקול, משנים אותה? שינוי של טונציה קולית באופן טבעי לעזור לאנשים לעקוב אחרי מה שאתם אומרים. שינוי הטון של הקול שלכם היא דרך יעילה מאוד כדי למשוך אנשים לתוך השיחה או הדעה שלכם. תארו לעצמכם אם צייר היה משתמש רק בצבע אחד, זה היה יכול להיות מאוד משעמם. כולנו רוצים לחוש מגוון, כולנו צריכים לחוש מגוון כדי להישאר מעוניינים לאורך זמן.
יחד עם המילים והטון, חשוב לשקול את הקצב. לפעמים כאשר אתם מדברים ייתכן שיהיה עליכם להתקדם לאט, לפעמים ייתכן שיידרש מכם להגביר את הקצב. המהירות שבה אתם מדברים בעלת משמעות ומעידה על דברים מסוימים. קצב מהיר מעביר מסר כי אתם מתרגשים ממשהו, קצב איטי בדרך כלל מתקשר להתחשבות או העברת הנקודה בצורה ברורה. בחירת הקצב היא גם כמו שימוש בנפח הקול בצורה יעילה. אנשי תקשורת ראשיים ימשכו את הקהל שלהם על ידי שינוי קולם מרעש חזק ללחישה כמעט. הקהל אפילו לא יודע כי הדובר לוקח אותם על לנסיעה ברכבת הרים תקשורתית. יש כאן לקחים. אפילו בשיחה אחד על אחד, אנחנו יכולים לשחק ולשנות את עוצמת הקול על מנת לשמור על התקשורת שלנו יעילה יותר.
שימוש נכון ברגש
הרגשות שאתם מתקשרים תוך כדי דיבור הם חיוניים. המפתח כאן הוא להראות רגש ללא “תקבול רגשי”. רגשות יכול להיות יעילים מאוד להעברת מסרים, לדוגמה, ביטוי של כעס יכול להעביר כי אתם רציניים מאוד לגבי משהו (כל עוד אתם לא כועס לעתים קרובות). להרשות לעצמכם לבכות יכול להראות לאחרים כי אם אנשים של תשוקה. אדם קשה מעיד על רצונות להצלחה, אך בטח גם בעל צד עדין. הרשו לעצמכם גם להשתמש בהומור, לצחוק ולא לקחת את עצמכם יותר מדי ברצינות. רגש, אם הוא נשלט, הוא כלי תקשורת רב עוצמה.
ביטוי נכון
האם אתם מדברים בבירור כדי שאנשים יוכלו להבין אתכם? הביטוי הוא מפתח שלעתים קרובות מתעלמים ממנו לתקשורת יעילה. זה הכרחי לבטא בבירור את המילים שלנו, כך שאנשים יבינו את כוונותיו. הגייה ברורה חשובה מאוד, למדו לעבוד על הבעת המילים בבירור. בכל העקרונות הללו, הרעיון הוא מגוון. בכל פעם שאנחנו מתקשרים בדרך אחת ובלעדית, אנחנו הופכים להיות צפויים ואנשים עם הזמן מפסיקים להקשיב. חשבו על עצמכם, האם אתם נהנים להקשיב לאנשים המדברים במהירות אחת, בטון אחד, עם אוצר מילים משעמם וללא רגש? ברור שלא! לכן אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ כדי להיות צבעוניים תקשורתית ככל שניתן.
תקשורת לא מילולית
מה שאתם אומרים משפיע על האופן שבו אתם מתקשרים, בהחלט, אבל לא פחות חשוב ממה שאתם לא אומרים. כן, לתקשורת הלא מילולית יש השפעה גדולה על המסר שאנחנו מעבירים. פעמים רבות אנשים מגיבים לתקשורת הבלתי מילולית שלנו ולוו דווקא לתקשורת המילולית. הנה כמה מחשבות על דרכים להשתמש בתקשורת לא מילולית כדי לתמוך במה שאתם אומרים מילולית.
עשו שימוש בידיים
שמירה על הידיים לצידי הגוף תגרום לכם להיראות נוקשים ולא נינוחים. במקום זאת, השתמשו בידיים שלכם כדי לתקשר. עם זאת, השתמשו בידיים שלכם במידה. לא עד כדי נקודה בה אנשים תוהים למה הידיים שלכם כל הזמן זזות. נסו לתאר תהליכים, למנות מספרים, להצביע ולהורות בעזרת הידיים כדי לשמור על הקשב של הקהל. יש אנשים אפילו לא מבינים מתי הם “סגורים” ולא מאפשרים לשוחח עם מישהו בפתיחות רק על ידי שילוב הזרועות שלהם כאשר האדם האחר מדבר. חשוב ללמוד את תנועות הגוף כיוון שהן מספרות לנו על הדברים שמתרחשים מתחת לאפינו.
צרו קשר עיין
עיניים יכולות להיות כלי רב עוצמה בתקשורת. אתם מכירים את הפתגם הישן – “העיניים הן החלון לנשמתך”? זה נכון. תחשוב על איך שאימא מתקשרת עם התינוק שלה כשהיא מביטה לתוך עיניו, או מה שזוג אומר בלי מילים כשהם מביטים זה בעיני זה. העיניים מדברות. דיברת עם מישהו שמסתכל הצידה כל הזמן? מה זה גורם לכם להרגיש? שיש לו חוסר עניין במה שיש לכם לומר. כאשר אתם מדברים עם מישהו, בחרו להסתכל עליהם. תנו להם את מלוא תשומת הלב עם העיניים. תקשיבו להם דרך העיניים.
תזוזה ותנועה
כאשר אתם מתקשרים עם אחרים, במיוחד בזמן הצגת מצגת, המיקום בו אתם עומדים, עמדת הדיבור שלכם, בין אם אתם עומדים, יושבים או כורעים יכול להגיד הרבה עליכם. אם כבר צפיתם בכמה מסרטוני של מאסטר הבמה, זיג זיגלר, תזכרו כי לעתים קרובות הוא ניגש לעבר חזית הבמה ואפילו כורע על ברכיו. מה הוא אומר כאן בעצם? הוא אומר, תקשיבו לזה היטב, זה באמת חשוב. הוא מביא א הקהל לרגע אינטימי. אפילו בחדר עם אף אנשים, דרך זו של תקשורת יכול לגרום לכל אדם להרגיש כאילו הם מדברים בשיחה אחד על אחד. רכינה קדימה וישיבה מקשרת בין אנשים, עם זאת ישנן הרבה פעולות נוספות המביעות מסרים שונים באמצעות תקשורת בלתי מילולית.
קבלו גישה לתכנית ההתפתחות האישית המתקדמת של Lifehacks, בחינם לחלוטין ל-14 ימים.
בתכנית תלמדו:
- לעצב את איכות החיים שלכם ללא פשרות
- להגדיל משמעותית את ההכנסה, לחסוך ולהשקיע
- לשפר את הבריאות, לרדת במשקל ולהיכנס לכושר גם כשנראה שאין לכם זמן
- לשפר את הכישורים הבין אישיים, לפתח מערכות יחסים חדשות ולשמר קיימות
- לשפר את התפוקה, היעילות וכוח הרצון
- להתגבר על חסמים פנימיים שמונעים מכם להצליח