רכב אוטונומי – כשהמציאות עולה על הדמיון
לפני 20 שנה, הרעיון של רכב אוטונומי יכול היה להישמע כמו קטע מסרט מדע בדיוני או כפנטזיה שאולי תצא אל הפועל עוד כמה מאות שנים – אבל, המציאות היא ש-20 שנה מאוחר יותר הרכב האוטונומי כבר כמעט כאן. אז נכון, אנחנו עדיין לא פוגשים רכבים כאלו בכבישים ולמעשה, רוב האנשים גם יתקשו להכיל רכב נוסע בלי נהג אם הם יראו אחד כזה. אבל בשורה התחתונה, לא מעט חברות ברחבי העולם, נמצאות בשלבים מתקדמים של פיתוח רכבים שכאלו.
אם תוכלו להכפיל את התפוקה שלכם, להגדיל את ההכנסה, לשפר את הכישורים הבין אישיים ולעצב את חייכם איך שתרצו, איך החיים שלכם יראו?
מה זה בעצם רכב אוטונומי?
רכב אוטונומי או רובוטי, הוא למעשה רכב אשר נוסע לבד, כאשר, דבר זה מתאפשר הודות לחיישנים אשר מסוגלים להתריע על סוג הכבש, אופי הנסיעה, רכבים ולמעשה, כל מה שקורה במהלך הדרך – כאשר, הרכב מגיב להתרעות של החיישנים.
ארגון הרכב הבינלאומי הגדיר רמות שונות של נהיגה אוטונומית –
רמה 0 – מתייחסת לרכבים ללא אוטומציה בכלל, שזה למעשה מה שקורה ברכבים בהם רובינו מחזיקים – הנהג הוא זה שמבצע את כל פעולות הנהיגה, ללא עזרה.
רמה 1 – הנהג זוכה לקבל סיוע נקודתי על ידי מערכות אוטומטיות שונות – רכבים המסווגים לרמה זו נמצאים בשוק כבר למעלה מעשור.
רמה 2 – הרכב כולל מעל 2 מערכות אוטומציה אשר מסוגלות לטפל במקביל, בנושאים כמו היגוי ובלימה. מכוניות כאלו נמצאות בשוק מספר שנים בודדות.
רמה 3 – במקרה הזה, המערכות האוטומטיות ברכב, מסוגלות להשתלט על הנהיגה בתנאים מסוימים. רכבים המסווגים ברמה זאת החלו להימכר בעולם החל משנת 2021.
רמה 4 – אוטומציה ברמה גבוהה בו הרכב יכול לבצע נהיגה אוטונומית מלאה בתנאים מסוימים.
רמה 5 – הרמה הגבוהה ביותר, בו הרכב יכול למעשה לנסוע ללא צורך בנהג.
האם הרכב הינו בטיחותי?
טוב אי אפשר באמת להקדים את המאוחר מכיוון שרכב אוטונומי (לפחות בסיווגים הגבוהים שלו – רמה 4 ו-5) עדיין לא כאן.
כאמור, חברות עומלות עכשיו על מנת לפתח רכב שיהיה בטיחותי והשאיפה שלא פחות ואף יותר מאשר רכב אשר מצריך נהג אנושי.
אז כנראה שהתשובה לשאלה זו, תהיה מבוססת ומפורטת יותר בעתיד – כעת בכל מקרה, ניתן להסיק שעד שהמכונית לא תהיה בטוחה דיה, אז כנראה שגם לא נפגוש אותה בכבישים.
ומה לגבי נושא הביטוחים?
מיותר אולי לציין שהעלות של רכב אוטונומי לפחות בשלבים הראשונים תהיה גבוהה מאוד ותגיע למאות אלפי שקלים. יחד עם זאת, גם עולות שאלות לגבי הביטוחים, הרי כיום אנו נדרשים לשלם עבור ביטוח רכב חובה ולבחור אם לצרף גם ביטוח צד ג או ביטוח מקיף – אבל, כידוע, כאשר מדובר ברכב אוטונומי לחלוטין, לא אנחנו אלו שנוהגים ברכב וכחלק מכך, גם לא נהיה אחראים באופן ישיר על מה שקורה אתו ועל תאונות שאולי יקרו ולכן, נשאלת השאלה האם הביטוח המסורתי אכן יתאים גם במקרה הזה או שאולי היצרנים אם אלו שיידרשו להעניק את הכיסוי.
כאמור, מדובר בשאלה נוספת שאין עליה עדיין תשובות ברורות אלא רק נקודות למחשבה.
לסיכומו של עניין בעוד כמה שנים (ועל פי התחזיות מדובר בעוד שנים בודדות בלבד) לצד ההתחבטות אם לעשות ביטוח מקיף או להסתפק רק באותו ביטוח רכב חובה, נמצא את עצמנו מתחבטים גם בשאלה אם לנהוג ברכב או לבחור ברכב אוטונומי אשר יעשה את העבודה בשבילנו.
ועד שזה יקרה ניתן אולי להתנחם בעובדה שכרגע לבני האדם עדיין יש תפקיד, חשיבות והשפעה, גם על הנושא הנהיגה.
קבלו גישה לתכנית ההתפתחות האישית המתקדמת של Lifehacks, בחינם לחלוטין ל-14 ימים.
בתכנית תלמדו:
- לעצב את איכות החיים שלכם ללא פשרות
- להגדיל משמעותית את ההכנסה, לחסוך ולהשקיע
- לשפר את הבריאות, לרדת במשקל ולהיכנס לכושר גם כשנראה שאין לכם זמן
- לשפר את הכישורים הבין אישיים, לפתח מערכות יחסים חדשות ולשמר קיימות
- לשפר את התפוקה, היעילות וכוח הרצון
- להתגבר על חסמים פנימיים שמונעים מכם להצליח