פיתוח יחסים בינאישיים – 15 דרכים חכמות לפיתוח יחסים בינאישיים בעבודה
מהרגע שבו יצאתם למסע המקצועי בחייכם, בין אם עשיתם זאת לאחר הלימודים באקדמאים או לאחר התיכון, אתם בוודאי מנסים לעשות מעבר למקום עבודה. אם יתאפשר, מומלץ למצוא מעסיק גמיש כלומר, כזה שבעל תרבות מגוונת ודואג לצרכים של העובדים שלו.
אם תוכלו להכפיל את התפוקה שלכם, להגדיל את ההכנסה, לשפר את הכישורים הבין אישיים ולעצב את חייכם איך שתרצו, איך החיים שלכם יראו?
אבל, אם לא הצלחתם למצוא את עבודת החלומות ברגע הראשון, יש הרבה דרכים לשפר את החוויות שלכם במקום העבודה – על ידי טיפוס בסולם הדרגים.
היפתחו בעדינות
חשוב כי תהיו מודעים לסביבה שלכם: האם אתם עובדים בסטארט-אפ, עסק קטן או ארגון? ההתנהגות שלכם תושפע מהנתון הזה.
השתדלו להיות מודעים לכמות המידע שאתם חושפים על עצמכם והשתדלו שלא להיפתח יותר מדי, בייחוד באשר לחייכם האישיים. כמובן שכדאי ואף מומלץ כי תרכשו חברים לעבודה: כאלו שתוכלו לבטוח בהם כי יסייעו לכם ברגעי משבר בעבודה ומחוץ הלה. עם זאת, חברויות כאלו לא נרקמות תוך יום ולכן, אין לדעת כיצד עמית חדש לעבודה יגיב למידע אישי מדי. יתכן כי תשאירו את הרושם הלא נכון וחבל.
בראשית דרככם בכל חברה, מומלץ לעבוד, לדבר על עבודה ולנשום עבודה עד שאתם עוזבים את המקום. רק לאחר שאתם מרגישים כי אתם נהנים מרמת נינוחות והיכרות עם חבריכם לעבודה, תוכלו לנהל “שיחות שקופות” שבהן אין מידע נסתר. עם זאת, יש לציין כי שיחת חולין היא השיחה האופטימלית לנהל בעבודה: היא עניינית, לא דורשת זמן רב ומאפשרת לכם לבסס קשר מסוים עם עמיתיכם לעבודה, כך שתוכלו לפנות אליהם בנינוחות.
צפו בסביבה שלכם
ישנן פעמים שבהן יטילו עליכם תפקיד סמכותי או פרויקט, שיצריך מכם לנהל צוות.
נסו שלא להיות נועזים מדי או לפצות יתר על המידה בשביל שאר העובדים. כאשר נערכת פגישה או אינטראקציה עם הצוות והעובדים, הקפידו להיות ברורים והחלטיים. הדבר האחרון שאתם רוצים, הוא שמישהו יתנגד ל”משטר” שלכם או ינסה לנצל חולשות שלכם.
בראשית הפרויקט, מומלץ כי תשמרו על עמדה של צופה, כך שתוכלו ללמוד את הדינמיקה של הצוות שלכם, את הרעיונות שהם חושבים עליהם, אופן העבודה והדרך שבה היו רוצים לחלק את העבודה. אתם תלמדו הרבה מהשיחה הראשונית הזו ובזכותה, יהיה לכם הרבה יותר פשוט לנהל את העובדים בהמשך הדרך.
הקשיבו באופן אקטיבי
יתכן ותחשבו כי הטיפ כאן מעט מיותר, אך חיוני להתאמן על אומנות הקשב, משום שגם כאשר אתם מאמינים כי אתם נוכחים ברגע – פעמים רבות תגלו כי “ריחפתם בחלל המוח שלכם”. כתוצאה מכך, אתם עשויים לפספס מידע מהותי אודות עמית לעבודה או פרויקט בעבודה וחבל.
פיתוח כישורים בינאישיים וחיבורים חברתיים לאחרים מצריכים עבודה על טכניקת הקשב. מדובר בשני אספקטים: הבנת המידע שהם אמרו לכם באותו הרגע והבנת המידע המצוי בין השורות, של מה שהם אמרו.
מעבר למידע החשוף שנאמר במילים, אנשים אוהבים “להשתיל” מידע חבוי ומסרים סמויים במילים שהם אומרים, באמצעות שפת גוף וקשר עין. היו מודעים לכל מה שמתרחש במהלך השיח, כדי לרדת לסוף דעת הדוברים.
כדי להעיד בפני הדוברים כי אתם אכן מקשיבים, הקפידו לומר כי אתם מבינים את מה שהם אומרים, כי אתם מכירים בתובנה שלהם ולהגיב כיאות לשאלות שלהם.
התחשבו במידע של כולם
כאשר אתם לומדים “לפתוח את האוזניים” ולהקשיב לסביבה שלכם, אתם עשויים לגלות כי קיימים קולות רבים, בעלי עמדות שונות.
כאשר אתם מצויים בפרויקט משמעותי או בדילמה מסוימת ומבקשים למצוא פתרון – אל תסתמכו על הדעה של אדם אחד. מומלץ כי תפנו לכמה שיותר אנשים, כדי שתוכלו לשקול כמה שיותר רעיונות ובסופו של דבר – לפנות אל האיכותי ביותר.
הימנעו משיפוטים מוקדמים
השתדלו להימנע מהכללות, רכילות ושיפוטים מוקדמים, אודות אנשים שהכרתם לא מזמן. פנו לכל שיחה עם “ראש פתוח”, כוונה לשמוע את האחר ולהבין אותו. אינכם מגיעים אליו, החיים מפגישים אותו עמכם, כדי שתלמדו ממנו.
וסתו את הרגישות
לחץ שקשור לעבודה הוא רגש שכולנו מכירים היטב ומתמודדים עמו פעמים רבות, לאורך היום. בכל מקום עבודה אתם תיתקלו בגירויים שיציתו בכם לחץ, לרבות גם עובדים אחרים. במקרים מעין אלו, דווקא מומלץ לשמור על ערוצי תקשורת פתוחים בין העובדים.
השתדלו לוודא כיצד עמיתיכם לעבודה מרגישים ומדוע הם מרגישים כך. עדיף לנסות וליצור אווירה נינוחה ומצחיקה בתחילת השיחה, כדי לגרום לעמיתים לחוש יותר בנוח, טרם השיחה הקשה.
הסיכויים גבוהים כי עמית לעבודה יחשוף בפניכם גורם לחץ, אירוע טראומטי או כישלון מסוים במהלך החיים, במיוחד אם אתם עובדים באותו מקום עבודה זמן רב. במצבים מעין אלו, כדאי לכם לבקש ולמצוא זמן לדבר עמם ביחידות ולהקשיב להם מכל הלב, כאשר אתם נפגשים.
כאשר אתם פועלים בצורה זו, אתם מעידים כי אכפת לכם מהתפקיד שלכם, מהעובדים וכי אתם אנשים מקצועיים ודיסקרטיים.
עזרו לאחרים
חמלה ואמפתיה עבור אחרים היא גישה אצילה שיש להתאמן עליה. אנשים תמיד אוהבים שמקשיבים להם, להרגיש שיש להם “כתף להישען עליה”, כך שיוכלו להביע את רגשותיהם בסביבה חמה ובטוחה.
עם זאת, כדאי לכם לשאול את עצמכם עד כמה הייתם רוצים להתקרב לעמיתיכם לעבודה, בייחוד אם אתם הממונים שלהם. אם תחרגו מגבולות מסוימים או תעדיפו עובד אחד על פני האחר, אתם עלולים לסכן את מערכות היחסים שלכם בעבודה, את העבודה עצמה ואת התפקיד הנוכחי שלכם בפרט.
עדיף להשתדל וליצור מעין הפרדה בין חייכם האישיים ובין חייכם המקצועיים. לפני שאתם מושיטים יד למישהו ומציעים לו עזרה, בחנו אם כדאי לכם לעשות זאת.
כמובן שאם אתם רואים את אחד העובדים בוכה בצד, זקוק לשיחה, אין להתעלם ממנו. באותו אופן אם חבר/ה טובים שלכם מהעבודה ביקשו את עזרתכם וזו לא טרחה עבורכם, אין סיבה שתמנעו מלסייע להם. הכול תלוי במצב ובעובד עצמו.
הרחיבו אופקים
לאחר שעבדתם בחברה או ארגון, העבודה עשויה לקבל מעין אופי משעמם וחזרתי.
במצבים כאלו, יתכן מאוד כי תרגישו שהגיע הזמן להרחיב את האופקים שלכם ואתם צודקים. נסו לפנות למנהל שלכם ולבקש ממנו עוד אחריות או תפקיד מאתגר נוסף – משום שאתם רוצים לתת את כל שאתם יכולים בשביל מקום העבודה. כל בוס יעריך את זה – הפעולה הזו כבר “תשים אתכם על המפה”.
אם תיהנו מהאחריות הנוספת ותצטיינו בה, האחראיים עליכם ישימו לב לכך ויקדמו אתכם בהתאם. זאת ועוד, אולי הם ירצו לשנות את הפן המקצועי שלכם ולשלב את התחום החדש או האחריות החדשה שהוספתם באופן משמעותי יותר – אולי תצאו לקורס דרך העבודה?
אתם תמיד יכולים לברר וללכת לקורסים בעצמכם, לשוב ללמוד או ללכת לסדנאות, שירחיבו את הידע המקצועי שלכם בתחום.
אם המנהל שלכם לא מוצא דבר מה להוסיף לכם ואתם מרגישים כי אין לכם שום דרך לגוון את המקצוע, אתם עומדים בפני שתי אפשרויות:
- לקבל את העובדה כי האדם חייב לממש אחריות מסוימת בעולם וזו שלכם
- לעשות הסבת מקצוע
מה שכן, אל תיכנעו לשעמום; אתם תמיד יכולים לפתח תחומים אחרים בחייכם ואף למצוא דרכים ולייעל את העבודה הנוכחית שלכם.
אופטימיות
אתם לא חייבים לבוא לעבודה כל יום עם 10 כוסות קפה ושתי חבילות של קרואסונים לעבודה ולחלק לכולם, אך כן מומלץ לשמור על גישה חיובית וחייכנית עם כל חבריכם לעבודה.
כבדו את התרבות של האחר
כאשר אתם פועלים במקום עבודה גדול, אתם תפגשו במגוון של אנשים ובין היתר דתיים שומרי נגיעה ועברים-ישראלים.
השתדלו לכבד, להימנע ממגע מדתיים שומרי נגיעה, אך לשמור על אווירה חברית. אם אתם מרגישים לא בנוח ולא יודעים כיצד לפנות אליהם, בחנו כיצד שאר חבריכם לעבודה עושים זאת ועשו כמוהם – כולנו בני אדם בסופו של דבר.
מקצועיות
מקצועיות מתבטאת בהרבה מובנים: כאשר אתם מגיעים לעבודה בזמן, אתם מפגינים מקצועיות. באותו אופן, כאשר אתם מגישים את הדו”חות שלכם בזמן, אתם מעידים על מקצועיות וסדר. המנהלים שלכם שמים לב לכך.
כאשר אתם פועלים בארגון או בצבא, פעמים רבות אף ידרשו מכם להפגין כבוד כלפי אנשים מסוימים. השתדלו לשמור על ארשת כבוד, אך אם פונים אליכם אל תקפאו. מה כתבנו בסוף הסעיף הקודם? כן, כולנו בני אדם בסופו של דבר, כך גם המנכ”ל של Google, כך שתמיד תרגישו בנוח ללחוץ יד, להקשיב ואף להציע רעיונות, אם הזמן מתאים (לפעמים עדיף לחכות ולרקום יחסים מקצועיים קודם).
השתתפו בפעילויות של העבודה
כאשר אתם פועלים בחברה או ארגון, פעמים רבות יערכו עבור מקום העבודה ימי גיבוש, טיולים מאורגנים ואירועים שונים. תגיעו לכל אחד ואחד מהם!!!
אירועים של העבודה הם דרך מצוינת להאיר על עצמכם זרקורים חדשים, לייצר חברויות עסקיות איכותיות שיוכלו לתרום לקידום בעתיד ואף להכיר אנשים אחרים, מסביבות אחרות, בעלי מקצועות שונים לחלוטין ואפשרויות עסקיות חדשות.
זכרו! אתם עדיין מצויים בעבודה במובן מסוים, לכן השתדלו להימנע משתייה מוגזמת של אלכוהול, שמרו על חזות מקצועית וממוקדת והשתדלו לשמור על נושאי שיחה קלילים והומוריסטיים או עסקיים בלבד.
למדו לפתור בעיות
פתירת בעיות היא כישרון שרוכשים לאורך הזמן, ככל שהוותק שלכם בעבודה הולך וגודל, באמצעות עשייה של טעויות. זאת ועוד, לא רק שתעשו טעויות – פעמים רבות אתם פשוט תיכשלו וזה בסדר, כך לומדים.
מה שכן, למדו לקחת אחריות על הפעולות שלכם וההחלטות שלכם. עם זאת, אל תאשימו אחרים בכישלון או תדגישו כי עמית לעבודה נכשל ב- X. עליכם להעיד על עצמכם, כך שהמנהלים שלכם יוכלו לעמוד על טיבכם שלכם, לא על אחרים.
השתהו בתחילת הדרך
כאשר אתם מתחילים עבודה חדשה, מומלץ לנסות ולהציג את עצמכם בצורה מינימליסטית ולהראות מה אתם באמת שווים לאורך זמן. משום שאיש לא הכיר אתכם טרם המשרה, הם יניחו כי השתפרתם פלאים וישבחו אתכם על כך.
קבלו גישה לתכנית ההתפתחות האישית המתקדמת של Lifehacks, בחינם לחלוטין ל-14 ימים.
בתכנית תלמדו:
- לעצב את איכות החיים שלכם ללא פשרות
- להגדיל משמעותית את ההכנסה, לחסוך ולהשקיע
- לשפר את הבריאות, לרדת במשקל ולהיכנס לכושר גם כשנראה שאין לכם זמן
- לשפר את הכישורים הבין אישיים, לפתח מערכות יחסים חדשות ולשמר קיימות
- לשפר את התפוקה, היעילות וכוח הרצון
- להתגבר על חסמים פנימיים שמונעים מכם להצליח