כך תהפכו ליזמים מצליחים, גם אם לא נולדתם כאלה
תעשיית היזמות הישראלית משגשגת בשנים האחרונות. חדשות לבקרים אנחנו שומעים על עוד אקזיט או הנפקה מוצלחת של חברה ישראלית. נושא היזמות הישראלית מעלה על סדר היום את אחת מהשאלות המעניינות , האם יזמות היא תכונה מולדת או נרכשת. הדיון בשאלה האם יזמות היא עניין של אופי, קיים כבר שנים רבות הן בזירה הציבורית והן באקדמיה. אם אכן מדובר היה בתכונה מולדת, היינו רואים אחוז זהה של יזמים בכל המדינות בעולם, אך בפועל – קיימים הבדלים רבים בין מדינות, כאשר מדינות מסוימות נחשבות ליזמיות יותר, בעוד שאחרות פחות.
גם מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל לא מתעלמים ממהפכת היזמות הישראלית ובשנים האחרונה, יותר מאי פעם, עוסקים באקדמיה בהרחבה בשאלה, “האם ניתן ללמד יזמות”.
הנטייה כיום גורסת כי הצלחה ביזמות תלויה בידע שאפשר לרכוש וללמוד ולאו דווקא באופי מולד. פרמטרים כמו זיהוי הצרכים של הלקוחות, גילוי הבנה בחשבונאות בסיסית ובניית תרחישים עתידיים – הם חלק מהצעדים שמאפשרים להפוך ליזמים מצליחים.
מה קורה במדינות אחרות?
נתונים ממחקרים מראים כי הנטייה הזו הינה, גם, תלוית תרבות. בדנמרק למשל, רק 6.9% שוקלים להיות יזמים, לעומת 19.3% בסין. באנגליה, 10.7% מהנשאלים בתהליך של הקמת עסק חדש, לעומת 5.4% בבלגיה.
ממצאים אלו מראים כי כנראה שהבחירה ביזמות כקריירה תלויה בתרבות הלאומית של מדינה נתונה. מעבר לכך אנו עדים לצמיחה באחוז היזמים גם בתוך מדינות, כך שגם שינוים תרבותיים בתוך מדינה לאורך זמן, משפיעים על הבחירה ביזמות.
ידע כמקור ליוזמה
אם מבחינה מחקרית הוכח כי לא קיים קשר חזק מידי בין גנטיקה ליזמות, אזי ניתן לומר במילים אחרות, כי יזמות היא לא רק תכונה מולדת, אלא בעיקר יכולת שניתן לשכלל ולפתח.
יתרה מזאת –הוכח כי השפעת הסביבה על המעבר ליזמות גדולה בהרבה מההשפעה של הגנטיקה. מסתבר שיזמות, כמו כל יכולת או מקצוע אחר, מורכבת מכלים וידע שניתן לרכוש ולשכלל.
יזם מתחיל בעל רעיון לחברת סטארטאפ או עסק חדש יכול להשלים את הכלים שחסרים לו על מנת לקדם את המיזם להצלחה.
בדיוק כמו שלא כולנו נולדנו עם יכולת לשחק כדורסל או לנגן בכינור. נכון גם לומר שחלקנו מוכשרים יותר באופן טבעי יותר למשהו אחד או אחר –כולם יכולים להשתפר בתחומים ‘חלשים’ שלנו. במיוחד באלו שבהם עיקר הידע הוא ידע נרכש. השאלה היא כמובן, כיצד.
ממש כמו התנהגויות רבות אחרות – הבחירה ביזמות תלוית תרבות, רציה חברתית, ניסיון קודם, הכרות עם יזמים אחרים ועוד. בנוסף, הבחירה גם תלויה בהצלחה של אחרים בתחום זה – הרי ככל שיש יותר סיפורי הצלחה של יזמים אחרים, אנשים נוספים ירצו גם כן לנסות את מזלם בתחום.
בשורה התחתונה – הצלחה ביזמות תלויה במידה רבה בידע שאפשר לרכוש וללמוד ולא בתכונות של אופי. כלומר – הצלחה בתחום תלויה בגורמים נלמדים רבים.
ריכזנו עבורכם את כל הכלים שיסייעו לכם לממש את היזם שבכם, גם אם ממש לא נולדתם עם הררי יוזמה ומוטיבציה.
הרי הם לפניכם:
בחינת הרעיון לבסיס היזמות
חשבו על המומחיות שלכם ותחומים בהם אתם מוכשרים. נסו למצוא רעיון הקשור לנושאים האלה, עשו סקר שוק, דברו עם אנשים, עשו עבודת מחקר באינטרנט ובדקו: מה חסר לנו בחיים, מה יפתור בעיה שכיחה? מה כבר קיים, אבל לא מספיק מפותח ואפשר לקדם? באילו תחומים לא קיים עדיין שירות? כיזמים עליכם להתמקד בהגדרת בעיה ומציאת פתרון שביחד יוצרים היגיון כלשהו.
זיהוי ערך שאפשר ליצור עבור בעלי עניין מרכזיים
גולת הכותרת של העולם היזמי היא היכולת לזהות איזה מוצר או שירות הלקוחות או המשתמשים צריכים, ועבור מה הם מוכנים לשלם.
בניית מודל עסקי
כל יזם זקוק למודל עסקי והוא שלב בסיסי של כל מיזם, גם כדי לדעת מראש את גודל ההשקעה הנדרשת וגם כדי להבהיר מה פוטנציאל המכירה וכדאיות היוזמה. תוכנית עסקית גם תעזור למשקיעים הפוטנציאלים להבין למה כדאי להם להשקיע בפרויקט הזה. זכרו, הרבה מאוד יזמים עושים את אותה הטעות… הם נעים קדימה מבלי לתכנן האם וכיצד אפשר להרוויח מהרעיון שלהם. לפני הכול חובה לגבש אסטרטגית מחיר ומודל רווח.
שיווק
מרבית היזמים מתמקדים בזמן ובכסף שעליהם להשקיע בפיתוח כאשר למעשה, צריך לקחת בחשבון את כל מה שקורה לאחר שהמוצר קיים: עיצוב, מיתוג, שיווק, פרסום, הפצה וכן הלאה. גם אם המוצר מצוין, חשוב לדעת איך להביא לקוחות או גולשים, ועל כן חשוב לפתוח אקסל ולהתחיל לחשב: כמה משתמשים יהיו למיזם? תוך כמה זמן? איך תפיצו אותו? כמה עולה לפרסם? התשובות לשאלות האלה תאלצנה אתכם להתמודד עם האתגרים הפיננסיים של המיזם שרבים לא לוקחים בחשבון, ואם תצליחו להוכיח רווחיות, לפחות על הנייר, תוכלו להתקדם משם.
רכישת כלים תיאורטיים ומעשיים
חשוב לרכוש ידע מסודר בלמידה, בקורס או בצורה אחרת, בעיקר מאנשי שטח החיים את עולם היזמות באופן פרטני. חשוב ללמוד מאנשים שמכירים את התיאוריה ואת הסטטיסטיקות של יזמים מכל העולם.
ביצוע הליך חונכות עסקית
הנחיה אישית, על ידי מנחה מקצועי אשר מלווה את המיזם באופן אישי ומשלים עבורכם את הידע הנדרש בתחומים השונים, באופן המהווה השלמה לכלים אשר נרכשו וכן מלווה אתכם ביישום שלהם על המיזם.
סביבת עבודה
מצאו סביבה פורה חברתית ורעיונית, סביבה שיש בה הרבה יזמים אחרים ממש כמותכם. תוכלו למצוא לכם חלל עבודה מתוך מגוון חללי העבודה הקיימים אשר מתאימים בדיוק ליזמים מתחילים. שכרו לעצמכם עמדה או משרד קטן ותוכלו ליהנות מסביבה נוחה וגם שהיא גם אנרגטית ויש בה אווירה של עשייה ויוזמה.
תנו עדיפות לסביבה שמספקת גם נגישות למאגרי מידע, משקיעים ואנשים מהתעשייה. סביבה טובה היא אלמנט משמעותי אשר מסייע מאוד במעבר ליזמות ובהעלאת הסיכויים להצמיח את המיזם.
עבודה מעשית
תיאוריה, סמול טוק, מינגלינג ודיבורים זה נחמד. אבל רק דיבורים ללא עבודה? לא אפשרי. עבדו על המיזם שלכם, יישמו את כל הכלים שרכשם: איתור הרעיון ובחינתו, גיוס המשקיעים, שיווק, וכל הנושאים הרלוונטיים הנדרשים להקמת מיזם חדש.
ניהול תקציב
אחד האלמנטים המרכזיים בעולם היזמות. למרות שאנו קוראים רבות על גיוס כספים, יזמות בבסיסה, מתחילה בהבנה של היזמים בחשבונאות בסיסית, הבנתה המשמעות של מינוף, של הלוואות ושל שימוש מושכל בכסף.
ניהול קשרים וניהול אנשים
יזמות תלויה במידה רבה ביכולת לנהל תקשורת עם אנשים ובקשרים שיש ליזמים עם אנשים אחרים. מתוך קשרים אלו נולדים גם היכולת לשכנע, תקשור והבנה כיצד ניתן לנצל משאבים ויכולות של הרשת החברתית בקרב היזמים.
מיקוד
התובנה שעסק מצליח הוא לפני הכל עסק שיודע להתמקד במה שהיזמים שלו יודעים לעשות טוב במיוחד, עבור הלקוחות שיכולים להעריך יכולות אלו.
תכנון וחשיבה לטווח ארוך
יזמות היא תהליך. ככזו היא לוקחת זמן ודורשת מכל המעורבים בה אורך רוח. היכולת לתכנן היא כלי אשר נלמד באקדמיה. במהלך הלמידה לתואר סטודנטים לומדים כיצד להתארגן, לחשוב לטווח ארוך, לארגן חומרים בצורה יעילה וללמוד חומרים חדשים כדרך קבע, יכולות אלה הופכות להיות חלק בלתי נפרד מארגז הכלים שלהם.
הבנה של הסביבה העסקית
ממש כמו כל עסק גם עסק יזמי פועל בסביבה תחרותית. הבנה ותובנה של הסביבה העסקית ובניית של תרחישים עתידיים הם חלק בלתי נפרד מההצלחה של כל יזמות. גם אלו כלים נלמדים ולרב לא מולדים.
דעו לבקש ולקבל ביקורת
צרו רשימה של כמה אנשים שאתם מעוניינים במשוב שלהם על המיזם. קבעו פגישות, הציגו את הרעיון וסכמו את כל ההערות החיוביות והשליליות שאתם מקבלים. שימו לב להערות שחוזרות על עצמן: את השליליות יש לתקן, את החיוביות יש לחזק.
קחו בחשבון הפתעות ושינויים
הבינו כי לא ניתן לתכנן הכל ודברים לא צפויים קורים תוך כדי עבודה על המיזם – לא נורא, זה אפילו די שכיח… היו גמישים ואל תחששו לשנות את הדרך בה בחרתם בהתאם לתנאים החדשים. ערכו הערכת מצב מדי פעם והיו ערניים למגמות בשוק.