כיצד מחסור בתקשורת עשוי להשפיע על הקריירה שלך באופן דרסטי
הכוח שטמון בתקשורת אפקטיבית הוא מופלא – חברה שמעבירה את האסטרטגיה שלה בצורה נכונה, לוקחת עוד צעד קדימה אל עבר המטרה שלה.
אם תוכלו להכפיל את התפוקה שלכם, להגדיל את ההכנסה, לשפר את הכישורים הבין אישיים ולעצב את חייכם איך שתרצו, איך החיים שלכם יראו?
לחלופין, חברה שלא מצליחה להעביר לקהל את המידע כראוי, לא תצליח לשכנע את קהל הצרכנים לבחור דווקא בה, משום שהם לא מצליחים להבין את החזון שלה.
אם אי-פעם צפיתם בנאום שריגש אתכם והניע אתכם לעשות דבר מה, ראיתם תקשורת עוצמתית בפעולה ואף הושפעתם ממנה בעצמכם. כל אדם שבאפשרותו לייצר מוטיבציה באחרים, באמצעות העברת מסר באופן יעיל – הוא אדם עוצמתי מאוד – משום שהוא יכול לכוון אחרים לעשות כמבוקשו או לחוש בנוח בחברתו, בלי מאמץ.
בכל מקצוע ניכר כי חוסר בתקשורת עשוי להביא לטעויות ואף לאסונות: מהזמנות שגויות במסעדה ועד לרשלנות רפואית. רוב הפעמים, היא נובעת משום שאחד מהאנשים לא מבין את האחר היטב, אך בוחר שלא לשאול ולנסות להבין וכתוצאה מכך, יוצר כשל שמוביל לטעות.
כולנו קראנו כי כדי לקבל את מה שאנחנו רוצים – עלינו “להשמיע את השאגה” שלנו. אם אתם במערכת יחסים ואינכם מתקשרים את הרצונות והצרכים שלכם כראוי לבני הזוג שלכם, הסיכויים גבוהים כי אתם לא תקבלו אותם. הדבר נכון בנוגע לכל סיטואציה, חברתית או עסקית. לדוגמא, אם תתקשרו נכונה את הרצונות שלכם באשר לקריירה שלכם, הסיכויים גבוהים יותר כי הקריירה הסופית שלכם תושפע מכך באופן דרסטי. מחסור בתקשורת בעבודה עלול להוביל לחסרונות רבים, כגון תקיעות בתפקיד מסוים.
אתם חייבים להצהיר מה אתם רוצים מהחיים – זה לא אנוכי, אלא הכרחי לשם קיום מערכות יחסים וקריירה איכותיות עבורכם, באופן ספציפי.
השפעה רדיקלית על הקריירה שלכם
אם תחשבו על זה, בכל יום בעבודה אתם בונים מוניטין. בעודכם מרוויחים ידע וותק בתחום שלכם, אתם בונים לעצמכם שם. השם שלכם, המוניטין שלכם, הסטאטוס שלכם, האופי שלכם והעמדות שלכם כולם מתגבשים על ידי החברה שלכם יום-יום, בהתאם לפעולות שאתם מבצעים בעבודה ביומיום או מה שאתם לא עושים.
יתכן ויאמינו כי אתם אותם אנשים שמניעים פרויקט לסיומו ותמיד מגישים עבודה בזמן, אולי אתם האנשים שתמיד שולפים פתרון יצירתי במקרה הצורך… כשפרויקט חשוב עולה בפני המנהלים שלכם, יתכן והשם שלכם עולה בשיחה, בהתאם לכישורים מסוימים שהם מאמינים שיש לכם.
אם כישורי התקשורת שלכם יחסית רעועים, השם שלכם ככל הנראה לא יעלה, במקרה ופרויקט חדש ימצא את דרכו לחברה. גם לא העלאה נאה… שלא לדבר על קידום.
למה?
אתם לא תיהנו מהמשאבים, להם אתם זקוקים כדי להצליח
אם לא תתקשרו כי אתם זקוקים ל- X, אין שום סיבה שתקבלו אותו. מחסור בתקשורת ימנע מכם כל משאב שהייתם יכולים להשיג, אילו רק… אתם אלו שאמורים לדעת למה אתם זקוקים, כדי להצליח ולבצע את העבודה שלכם באופן אופטימלי. בהתאמה, אתם אלו שחייבים לתקשר את המידע הזה הלאה, כדי לקבל אותם.
אחד האספקטים הבולטים ביותר, הם התעדכנות בעבודה: בין אם מדובר במשרד, מסעדה או בית-חולים – כל מקום עבודה משתנה מיום ליום; כולם ודאי הייתם חולים מספר ימים, שבתם לעבודה ולפתע הרגשתם – הכול השתנה.
תקשורתיות טובה תסייע לכם לפנות את חבריכם לעבודה (שיתכן כי כבר פיתחתם עמם מערכת יחסים בעבר) ולהתעדכן עמם, באשר לשינויים שאירעו לאחרונה. ללא המידע הזה, יתכן כי יהיה לכם קשה יותר לבצע את עבודתכם או גרוע מכך – תעשו טעות.
יתכן מאוד כי פשוט לא יבינו אתכם
כאשר אינכם יכולים לבטא את המחשבות והרעיונות שלכם כראוי, אתם שמים את עצמכם במקום של חיסרון; הרבה יותר פשוט לאנשים לבחור ולא להבין אתכם או למה אתם מתכוונים, מאשר לנסות להבין ולהמשיך לשאול שאלות, כדי להגיע אל המטרה.
אם אינכם יכולים להעביר את הנקודה שלכם – רוב האנשים פשוט יניחו בשבילכם למה התכוונתם ויפרשו את המידע הזה כאוות נפשם, כאשר הם לא בהכרח יבינו אותה או יפנימו אותה במלואה.
תחושה של נידוי עשויה לאפוף אתכם
אנשים שסובלים מאיכויות תקשורת ירודות, אף נוטים להתקשות ולהקשיב לאחרים בהתאמה. אנשים שלא מקשיבים היטב, לא שמים לב למה שנאמר כפי שהם אמורים לשים לב. בנוסף, רוב הפעמים הם יפריעו למה שאחרים אומרים הרבה פעמים, יתפרצו ויקפצו למסקנות בלי להבין את הסיפור או את המטרה של השיחה באמת.
איש אינו אוהב לעבוד עם מישהו שמתפרץ לדבריו, לא מעביר מידע כראוי ולא באמת מקשיב לו. לכן סוג האנשים הללו מוצאים את עצמם בתחושה כי הם “מנודים” מהחברה לאורך זמן; משום שחבריהם לעבודה אינם מצליחים להבין אותם במהלך שיחה וכתוצאה מכך – הפסיקו לנסות.
עיקרון אי-הוודאות
כאשר אתם מצויים בעמדה של כוח או שיש לכם עובדים תחתיכם, חוסר תקשורת הופך לקטלני: כאשר אינכם יכולים להעביר מידע כראוי לעובדים שלכם, אתם יוצרים הרבה אי-ודאות במקום העבודה.
ישנם אנשים שאינם יודעים מה הסמכויות או מהם תחומי האחריות שלהם בעבודה, משום שהמנהל שלכם לא העביר להם אותן נכונה. גם כאשר שני אנשים עובדים יחד כצוות – אם הם לא יתקשרו, הם לא יתקדמו, כתוצאה מהספק.
שמועות ורכילות
כאשר אתם אינכם מדברים על נושא מסוים, פעמים רבות בני-אדם ישלימו את המידע החסר באופן טבעי, בין אם הוא נכון ובין אם לאו. אם נוסיף לכך את העובדה שפעמים רבות לא הצלחתם להעביר נקודה בצורה מסוימת, אלא בצורה שגרמה לאנשים להבין דבר מה שונה לחלוטין – הסיכויים גבוהים כי עמיתיכם לעבודה, יתייחסו אליכם באופן שונה.
דרכים לשפר את איכויות התקשורת שלכם – מבחינה וורבלית:
פחות=יותר
האם אי-פעם יצאתם מפגישה או הרצאה והרגשתם שמישהו דיבר במהלך כולה, אך לא הבנתם שום דבר? אל תהיו האנשים האלה!
כאשר אתם מדברים עם מישהו – עשו זאת קצר ולעניין. אתם יכולים להתעדכן ולנהל שיחת חולין, אך כאשר הגיע הזמן לדבר על מה שבאמת חשוב – עסקים או עניינים אישיים – אל תעמיסו אל הקהל שלכם במיליון מילים בדקה, אודות כלום ושום דבר.
הקשיבו היטב
כאשר אתם באמת מקשיבים ומביעים אכפתיות כלפי האחר ומה שהוא אומר, אתם מבינים אותו ולמה הוא זקוק. כתוצאה מכך, אתם בונים אמון במערכת היחסים וזהו מפתח למערכת יחסים אוהבת ומבינה.
בנוסף, כאשר אתם לומדים לפרש מה האחר צריך, אתם לומדים כיצד לבטא את הצורך הזה בעצמכם.
ביטחון עצמי
כאשר אתם מדברים בביטחון, אתם מראים לעולם על מה אתם מדברים, באמצעות שפת הגוף שלכם, הטון שלכם וקשר העין העוצמתי שאתם שולחים לאנשי השיחה שלכם.
חשבו טרם פתיחת פה
כאשר אתם מבינים מה אתם רוצים לומר פחות או יותר, נסו לחשוב בראשכם כיצד תוכלו לבטא אותם היטב בפני האנשים שעמכם, לפני שאתם מעבירים להם את המסר בפועל.
היו החלטיים
איינשטיין תמיד אמר “אם אתם לא יכולים להסביר זאת בצורה פשוטה, אתם לא מבינים את הנושא טוב מספיק”. מאוד נכון – אם אתם באמת מבינים מה אתם רוצים מהאחר ומה אתם רוצים להעביר – אתם אמורים להצליח ולתקשר את המידע הזה כראוי. אם הם לא מבינים אתכם – כדאי לכם לבחון את הנושא באופן עמוק יותר.
דרכים לשפר את איכויות התקשורת שלכם בעולם הכתיבה:
בחנו תחביר ושגיאות כתיב
בעבודה, מאוד חשוב לשמור על כתיבה איכותית; בין אם מדובר במזכרים, פקסים או מיילים ואפילו חלק מההודעות. שגיאות וטעויות קטנות כאלו, גורמות לעמיתיכם לעבודה להאמין כי אתם עצלנים או רשלנים וחבל.
היו בהירים ותמציתיים
חשוב בשיחה, חשוב בכתיבה. רוב האנשים מקבלים כיום אינספור מיילים לעבודה ולמייל הפרטי. איש אינו אוהב לעבור על כולם, לכן לרוב פשוט עוברים על כל המיילים ברפרוף, בחיפוש עקשני אחר ה”אחד והמיוחד” שאנו מחפשים היום…
במקום לנסות ולהיות ראוותניים כמו פרסומת, השתדלו להיות ממוקדים – אתם תסייעו לעמיתים שלכם מאוד.
הכירו את הקהל שלכם
אם אתם מנסחים מייל למנהל בחברה שלכם, כדאי לכם לכתוב אותו באופן קלאסי ורציני יותר. לעומת זאת, מייל קליל לעמיתכם לעבודה בנוגע לארוחת הצהריים, דורש הרבה פחות רשמיות. דאגו לזכור למי אתם כותבים מה.
שמרו על מבנה קבוע
אם אתם מנסחים מיילים ארוכים, אתם מנסחים מיילים מייגעים. השתדלו לתמצת את המידע ככל האפשר באמצעות נקודות, מספורים ותת-כותרות. כדאי לכם ליישם את השיטה הזו בכל מסמך כתוב.
השתמשו בשמות
כדי שלקהל שלכם יהיה יותר נעים לקרוא את המידע שאתם שולחים להם, השתדלו לרשום את השם שלהם עליו, במידת האפשר. כמובן שבדו”ח רשמי אין צורך שתעשו זאת, אך מיילים הם מומלצים מאוד, לדוגמא.
אם אתם לא מוצאים מקום בהתחלה, תמיד תוכלו למצוא מקום בסוף – “תודה, X” או “תפנה אליי, X, בכל נושא או שאלה”, הן דרכי שילוב מצוינות.
תוצאות
אם תיישמו את כל הטכניקות הללו, עמיתיכם לעבודה ימהרו לשים לב לביטחון שאתם מפגינים באשר לרעיונות שלכם, לאיכויות שלכם ולעצמכם בכלל. כתוצאה מכך, הם יראו בכם כמנהיגים.
משום שלאחרים יהיה הרבה יותר פשוט להבין אתכם, יהיה לכם פשוט יותר לחבור לאחרים ואף לשכנע אותם לעשות כרצונכם; לעשות לכם טובה או לפעול לפי רעיון שלכם.
אם אתם מנהיגים, איכויות תקשורת עוצמתיות הן חיוניות לשם ההצלחה שלכם והיכולת שלכם, להעביר את החזון שלכם הלאה, אל העובדים. אי-הבנות בעבודה מובילות לתפקוד ירוד, כשלים וטעויות רבות, שמרחיקות אתכם מהמטרה. כאשר אתם שולטים באיכויות התקשורת שלכם היטב, יתכן כי עדיין יהיו טעויות, כמו בכל מקום אחר, אך היו בטוחים כי עיקר הדברים החשובים לעולם לא “ייפלו בין הכיסאות”.
קבלו גישה לתכנית ההתפתחות האישית המתקדמת של Lifehacks, בחינם לחלוטין ל-14 ימים.
בתכנית תלמדו:
- לעצב את איכות החיים שלכם ללא פשרות
- להגדיל משמעותית את ההכנסה, לחסוך ולהשקיע
- לשפר את הבריאות, לרדת במשקל ולהיכנס לכושר גם כשנראה שאין לכם זמן
- לשפר את הכישורים הבין אישיים, לפתח מערכות יחסים חדשות ולשמר קיימות
- לשפר את התפוקה, היעילות וכוח הרצון
- להתגבר על חסמים פנימיים שמונעים מכם להצליח