כיצד להנהיג צוות באופן אפקטיבי כמנהיג אמיתי
מנהל יעיל וכריזמטי ובוס אחראי ואסרטיבי, נשמעים כמו שני מונחים שלא מתחברים אחד עם השני. האם יש דרך להביא לתוצאות הנחשקות, תוך כדי שימור הכבוד והחברתיות בין המנהל לעובדיו?
כן. יש דרך כזו. ישנם מנהלים רבים שהצליחו למצוא את הדרך לשם, בזכות דביקה בערכים חיוביים וספציפיים, שיסייעו להם לשמור על יעילות ולהפוך למנהיגים של ממש.
אסטרטגיה
מנהיג, בוס או מנהל איכותי, הוא כזה שתמיד תהיה לו תכנית לטווח ארוך שהיא יציבה, מבוססת ומלאת שלבים.
מנהלים שמשנים את התכנית, העקרונות או המשימות בפני העובדים מידי שבוע, נתפס כלא החלטי, חלש ולכן לא ראוי לכבוד.
לכן, לפני שאתם מציגים תכנית משמעותית בפני צוות העובדים שלכם, ודאו כי היא תואמת לרוח של החברה, כי אתם משקיעים את המשאבים המתאימים לאמן את הצוות ולהביא אותו ליכולת לבצע אותה באופן איכותי וכי כאשר יצוצו מכשולים בדרך – אתם תדעו לזהות אותם מראש ולהתמודד עמם, בהתאם לעקרונות ולשיטות שהנחלתם לצוות שלכם.
תכנון נכון
כאשר אתם מתכננים את האסטרטגיה ארוכת הטווח שלכם, הקפידו להקצות לכל אחד ואחת מהעובדים שלכם משימות קטנות, שיבצעו בטווח הקצר, שבסופו של דבר יביאו להשגת המטרה הגדולה של החברה, בטווח הארוך.
מטרות קטנות הן חיוניות, לשם הנאה מהישגים גדולים: הן מעניקות לצוות תחושה של הישגיות ומוטיבציה ואף מסייעים לכם, המנהלים, לקבוע את איכות התפוקה של כל עובד בצוות שלכם; עובד שיעשה יותר וישקיע יותר – גם יצליח יותר.
אם אתם שואפים לעודד תחרותיות חברתית בצוות העבודה שלכם, אתם אף יכולים להציע תגמולים, בונוסים או קידום, בעבור הצלחה בציוני דרך מהותיים במיוחד, לשם הגעה למטרה עצמה.
המהותי ביותר, הוא שתעבירו לצוות העובדים שלכם עד כמה חשובה מטרת-העל של האסטרטגיה הזו. ככל שהם ירצו להגשים אותה, כך הם יעבדו קשה יותר כדי להשיג אותה.
דרשו מהצוות שלכם ללמוד עוד ועוד
הצוות החזק ביותר, הוא הצוות החכם ביותר. כדאי לכם להעניק לעובדים שלכם הזדמנויות למידה שונות, שיסייעו לקדם אותם בסולם הדרגים בחברה. עובדים שנהנים מהשכלה גבוהה בזכות העבודה, רוכשים הרבה יותר חום ומחויבות כלפיה.
אתם יכולים להציע לסבסד תארים, קורסים או לערוך סדנאות במשרד שלכם. אתם אף יכולים להציע לעובדים תמריץ: “אם תלכו ותלמדו את תואר X, אני אאפשר לכם לשמור על העבודה והשכר שלכם ובסוף התואר – אף אקדם אתכם, בזכות התואר הזה”.
באותו אופן, תמיד כדאי לכם לנסות וללמוד מהצוות שלכם: כל אדם ואדם בעולם, הוא בעל ידע טהור שכדאי ללמוד ממנו. אין לדעת, יתכן כי אפילו העובד הזוטר לפעמים יעלה על הפתרון המסובך ביותר. בנוסף, התנהגות שכזו מצד הבוס, תמיד מתפרשת כמכבדת וראויה להערצה.
השקיעו בסביבת עבודה נעימה
מחקרים מעידים כי אנשים שסביבת העבודה שלכם נעימה יותר, משפרים את איכות התקופה שלהם עד 20%! כלומר, כדאי לכם להשקיע בסביבת עבודה כיפית ונעימה לעין:
- השקיעו בריהוט מודרני, אופנתי ונוח, כך שלעובדים יהיה נעים להגיע למקום העבודה
- דאגו להעניק לכל אדם בצוות חלל עבודה משלו
- פתחו ספרייה במשרד – הציעו לעובדים שלכם לקרוא את הספרים בהפסקות שלהם או אפילו לשאול אותם הביתה. מחקרים אף מוכיחים כי חצי שעה של קריאה במהלך היום, תביא לשיפור התפקוד בעבודה; תשפר את איכויות הקשב והריכוז של העובדים ואף תפחית את רמות הלחץ היומיות שלהם
- נגנו מוזיקה נעימה במשרד, כמו ג’אז או פלייליסט נעים לאוזן – ידוע כי מוזיקה מסייעת לעובדים לחוש אנרגטיים יותר, להתלהב יותר בקלות וליהנות מהעבודה שלהם יותר, לצד צלילי המוזיקה
- דאגו לחדרי הפסקה ובידור – מהותי כי העובדים שלכם אף יוכלו ליהנות במקום העבודה. היכולת שלהם להירגע ולבלות בחברת שאר העובדים באופן חברתי, מחזקת את המחויבות שלהם למקום, מסייעת לעובדים ליהנות מהעבודה שלהם יותר ולהתמקד בה יותר בקלות כלומר, תורמת משמעותית לפרודוקטיביות
- טפחו את המראה של המשרד – ציורים, פסלים, שטיחים יפים ומטופחים… דאגו למשרד מעוצב, אופנתי ומגוון בצבעיו. מקום עבודה ססגוני מסייע להגביר פרודוקטיביות, להפחית לחץ ואף לעודד את העובדים להיות יצירתיים יותר ולחדש במקום העבודה שלהם.
- דאגו גם לצמחים חיים, שיעניקו רעננות וחמצן למשרד. נמצא כי צמחים מעצימים את הפרודוקטיביות של עובדים ב- 15%
היו נחמדים וכנים
הידעתם?! 50% מהאנשים שמתפטרים מהעבודה שלהם, עושים זאת כדי להתרחק מהבוסים שלהם.
כדי שלא תהיו בוסים כאלה:
- הקפידו לחגוג את ההישגים וההתקדמות של העובדים שלכם – אל תתביישו להודות ולתת קרדיט למי שצריך. אם ההישג הוא משמעותי, פרס או אפילו עוגה, יגרמו לעובד להרגיש כה מוערך
- הקפידו נהל שיחות עם העובדים שלכם על בסיס קבוע – כל עובד ועובד חייב לעבור שיחה עמכם בראשית הדרך. לאחר מכן, מומלץ להמשיך ולעשות זאת על בסיס חודשי: יום-יומיים בשבוע, שאתם מקדישים רק כדי לשמוע את העובדים שלכם. הקפידו להקשיב מכל הלב: לקשיים שלהם בעבודה, לצרכים שלהם, לרעיונות החדשניים שלהם והצעות השיפור. עשו כל שאתם יכולים כדי לשפר את חיי העבודה שלהם. במידה והם מנסים לנהל שיחה עמכם בנושא אישי, הקפידו להביע אמפתיה בכל עת, אך הקפידו לשמור על המעמד שלכם, אם אינכם רוצים לשבור את מערכת היחסים של עובד ומעביד
- אם עובר עליכם יום רע – דאגו להימנע מלהוציא אותו על העובדים שלכם. במקום, נסו דרכי הרגעה שונות והתנחמו בהישגים הנאים של העובדים שלכם. אף זכרו כי רובם, אם בכלל, אינם קשורים למה שקרה לכם, לכן אין סיבה שיישאו בהשלכותיו
- השתדלו שלא להעמיס יותר מדי עבודה על העובדים שלכם – לכל חברה יש תקופות של ביקורת, הגשות או תקציבים שיש לבצע במהירות הבזק. עם זאת, הקפידו לזכור כי העובדים שלכם הם בני אדם ולכן, הם זקוקים להפסקות, ליכולת לנהל חיים אישיים ולהנאות במהלך היום. תקופה של עומס היא הגיונית, אך לאורך זמן, יותר מדי עבודה תביא את העובדים שלכם לקריסה. לכן, השתדלו למתן את העבודה שלכם ככל האפשר ואף להאציל אותה כראוי – העובד הטוב ביותר שלכם, עדיין לא רוצה את כל הנטל של העבודה לעצמו
- אל תהיו אנוכיים – זכרו להראות לעובדים שלכם שאכפת לכם מהם, תגמלו אותם והוכיחו להם כי אתם חושבים על יותר מאשר עצמכם
הציעו שעות גמישות
בשנים האחרונות, שגרת העבודה המסורתית של המאה העשרים, ראשון עד חמישי-שישי, שמונה-תשע בבוקר עד ארבע-חמש אחה”צ החלה חומקת מהעולם.
כיום, רוב העובדים מעדיפים לעבוד קרוב לבית או לכל הפחות, ליהנות משעות עבודה גמישות. הטרנד הזה רק הולך וגדל.
כדי להסתגל לתופעה, כדאי לכם לנסות ולהציע לעובדים שלכם ולעובדים חדשים שעות עבודה גמישות, את היכולת לעבוד מהבית או אפילו מעיר או מדינה אחרת.
בזכות הטכנולוגיה של היום, רוב האנשים יכולים לעשות את העבודה שלהם באופן אופטימלי גם מחדר ביתם. באותו אופן, היכולת של העובדים לבחור את שעות העבודה שלהם, דווקא תורמת משמעותית לאיכות הפרודוקטיביות שלהם. למשל, אנשים שהם ינשופי לילה, יעדיפו להתחיל לעבודה בעשר בבוקר או אולי אפילו לבצע את העבודה שלהם בלילות. לעומת זאת, ישנם אנשים שיעדיפו להתחיל לעבוד לפני שמונה בבוקר, משום שהם מתעוררים בחמש בבוקר בכל יום, בין כך או כך. משום שהעובדים יהיו ערניים יותר בשעות הללו, העבודה שלהם תהיה טובה יותר.
כל עוד העובדים שומרים על אותה כמות שעות עבודה ומספקים את אותה תפוקה, אם לא טובה יותר, כיום לא באמת משנה היכן העובדים שלכם יעבדו. רוב הסיכויים שהוויתור הקטן הזה, יביא לייעול איכות העבודה שלהם ואף יוזיל את עלויות העובד עבורכם (לדוגמא, לא תיאלצו לשלם להם נסיעות, אם הם עובדים מהבית).
אמדו את הפרודוקטיביות של הצוות
אתם חייבים לאמוד את איכות העובדה של העובדים שלכם – רק כאשר הם ידעו כי אתם בוחנים אותם ומצפים מהם למצוינות – הם יתנו את כל מה שיש להם.
כמובן שאין שום סיבה שתרגלו אחריהם. כיום, אתם יכולים להתקין תוכנות שיסייעו לכם לאמוד את הפרודוקטיביות של העובדים שלכם, בהתאם לנתונים משתנים. דאגו למצוא תוכנה שתאפשר לעובדים שלכם להתנתק ממנה, כאשר הם בהפסקה או במידה והם רוצים זמן לעצמם, כך שלא יחושו מחויבים לתוכנה או כי אתם פוגעים בביצועיהם בכוונה.
בנוסף, כדאי לכם לעודד הפסקות. מחקרים מעידים כי עובדים שלוקחים הפסקות על בסיס קבוע, יבצעו את העבודה שלהם באופן איכותי יותר בטווח הארוך, לעומת אלו שלא, משום שהם נשחקים.
ביקורת בונה
מעבר לשיחות השגרתיות שלכם עם העובדים שלכם, מומלץ שאחת לשלושה חודשים או חצי שנה, תערכו שיחת הערכה, שתאפשר לכם להעניק משוב כנה לעובדים שלכם.
כאשר אתם עושים זאת, דאגו לספק משוב כנה, ספציפי ואמיתי. דאגו לרשום את כל ההערות שלכם באופן מסודר ואף הציעו לעובדים לקחת את הדף עמם, כך שיוכלו להגות בכך.
הציעו נקודות לשיפור ונקודות לשימור, כך שהעובד לא יחשוב כי אתם תוקפים אותו או כי אינכם מעריכים את כל העבודה הקשה שהוא תורם למקום. הקפידו לברך אותו על הישגיו, בדיוק כפי שאתם מבקרים אותו על כישלונותיו.
כאשר אתם מציעים נקודה לשיפור, נסו להציע פתרונות, שיסייעו לעובד להשתפר. אתם יכולים להציע שילמד מעובד X כיצד להתייעל באספקט זה, להנחות אותו בעצמכם או אפילו לשלוח אותו לקורס או סדנה, שיסייעו לו לשפר את כישוריו.
לצד כל הכנות, מומלץ לנהל את רוב השיחות באופן חברי ונעים, שעוסק בשיח נוסף מעבר לביקורת הבונה ואיננו תוקפני. עם זאת, אם אתם מרגישים כי העובד לא שמע אתכם והוא ממשיך לבצע את תפקידו לא כשורה, דאגו להיות נוקשים יותר בפגישה הבאה.
אל תפלו אף אחד – כולל אתכם
משום שאתם הבוסים, כולם צופים בכם. מסיבה זו, כדאי לכם לזכור כי הם נושאים את עיניהם אליכם, מעריצים אתכם ואף שואפים לחקות אתכם, כדי שיום אחד יהיו אתם. אם כך, כדאי לכם להוכיח להם כי אתם שווים את זה: דאגו לעבוד ולהשקיע בעבודה, בדיוק כפי שאתם מצפים מהעובדים שלכם להשקיע – אם לא יותר.
ככל שהעובדים שלכם ישימו לב לאכפתיות ולמסירות שלכם לעבודה, כך תתעורר בהם יותר מוטיבציה לעזור לכם להגשים את המטרה.
בנוסף, מומלץ שתימנעו מלהפלות מישהו מצוות העבודה מסיבה כזו או אחרת, גם אם הוא העובד הטוב ביותר. השתדלו להעניק יחס שווה לכולם, כך שלא תיווצר קנאה או תחרותיות לא בריאה בצוות שלכם.
העצימו את העובדים שלכם
אל תניחו שהעובדים שלכם פשוט נהנים להיות שכירים שלכם – רובם לא. כדי לסייע להם ליהנות יותר, כדאי לכם לנסות ולדחוף אותם אל עבר הצלחות כבירות יותר בחברה.
לדוגמא, אתם יכולים להציע לעובדים לתכנן הצעות לפרויקטים מסוימים. במידה והפרויקט שלהם מתקבל, לא רק שהחברה שלכם הרוויחה רעיון חדש של מיליון דולר – גם העובד יוכל ליהנות ממניות, במידה והרעיון יצליח ולהתקדם בחברה ובעולם הגדול.
הדחיפה הזו תחזק את העובדים שלכם משמעותית. באותו אופן, אתם יכולים לארגן ימי גיבוש של צוות העבודה, חופשות מאורגנות, ערבי יציאה מיוחדים, תחרויות ואפילו להציע פרסים לעובדים הטובים ביותר – כדי לעורר את הצוות שלכם ולסייע לו ליהנות מהעבודה בחברה שלכם.