חשיבות האימון המוחי – תרגילים שיעלו לכם את ה-IQ
כולם רוצים להיות חכמים יותר, ממוקדים יותר ומוצלחים יותר. המפתח טמון במוח, שכן המוח הוא הכוח. ככל שתחזקו את איכויות החשיבה והיצירתיות, חדות הקשב ומהירות ההבנה שלכם – כך כל דבר בחייכם לפתע יהפוך לפשוט יותר.
אם תוכלו להכפיל את התפוקה שלכם, להגדיל את ההכנסה, לשפר את הכישורים הבין אישיים ולעצב את חייכם איך שתרצו, איך החיים שלכם יראו?
אבני הבנייה של המוח שלכם הם הנוירונים. על ידי למידת דרכים לייעל ולהאיץ את בנייתם ופעילותם, אתם פותחים דרך חדשה להבנת הכוח של המוח שלכם. אז למה אתם מחכים?
למדו באמצעות למידה
הדרך היעילה והנכונה ביותר ללמוד ולעבד מידע היא באמצעות העברת הידע הזה למישהו אחר, שאיננו מכיר את הנושא או מכיר אותו באופן חלקי בלבד.
כדי להצליח ולהעביר מידע לאדם אחר עד לכדי רמה שהוא יבין אותו לחלוטין, יהיה עליכם להבין את נושא הלמידה בצורה מאוד יסודית: יהיה עליכם להסביר אותו בצורה קוהרנטית אשר מתאימה לקהל שלכם, להביא דוגמאות שיסייעו להטמיע את הנושא בזיכרון לטווח ארוך ולהיות מוכנים לכל שאלה שעשויה לעלות, כדי להביא לשביעות רצון מצד האנשים שלומדים מכם. כדי לעשות את כל זאת, ראשית יהיה עליכם לספק לעצמכם כמויות נרחבות של ידע בנושא הספציפי הזה. אין שום סיכוי שתאפשרו לעצמכם לעלות על במה או אפילו ללמד חברים שלכם נושא מסוים, בלי לשקוד עליו קודם לכן… יהיה עליכם להאיץ את תהליך הלמידה שלכם, כדי להביא ללמידה נכונה של האחר.
כדי לעשות זאת, ראשית נסו לפעול לפי שיטת המיקרו-מאקרו, בחנו את הנושא שלכם משתי הפרספקטיבות ונסו להסיק מהם עיקר הנושאים הקריטיים בו, מהם הדוגמאות והפרטים השוליים ומהם אותם פרטים קטנים ומהותיים, שבלעדיהם הנושא פשוט לא יהיה מושלם? לדוגמא, אם אתם לומדים למבחן בהיסטוריה, יהיה עליכם לבחון מהם התאריכים, השמות והאירועים החשובים ביותר שעליכם לזכור, מה חשוב במיוחד בכל אירוע ומה ניתן לשכוח ומהם הפרטים הקטנים שיביאו את המבחן שלכם מ- 90 ל- 100? כאשר תהיה לכם תשובה לשאלות הללו, תדעו כי אתם בכיוון הלמידה הנכון.
שנית, נסו למצוא דרך שנוחה לכם להדריך ולהעביר את החומר לאדם אחר. אתם יכולים ללמד אותו באמצעות האינטרנט, באמצעות שיחה, באמצעות צ’אט, באמצעות פעילות פיזית, ספרים, תמונות או דיאלוג פתוח… אתם יכולים לשלב חלק מהשיטות ולבחון עם עצמכם מה מרגיש לכם הכי נכון ובאיזה אופן אתם מרגישים שאתם מעבירים את החומר בצורה ש”מתיישבת לכם הכי טוב בראש”. באותו אופן, כדאי לכם לשאול את האנשים שאתם מלמדים מה הם חושבים על סגנון העברת המידע בו בחרתם; יתכן ויהיו להם רעיונות חדישים ש”ידליקו לכם כמה נורות מעניינות בראש”. ככל שסגנון הלמידה שלכם יהיה בהיר וקולח יותר, כך יהיה לכם ולתלמידים שלכם פשוט יותר להבין כל נושא.
למדו על ידי כתיבה
אחת השיטות המופלאות ביותר ללמידה היא באמצעות כתיבה. כתיבה היא פעילות תחושתית, שמביאה לפעילות של כלל החושים שלנו: אנו רואים את הדף או את צג המחשב מולנו, שומעים את הקולות הקטנים של העט או המקשים, חשים אותם בין אצבעותינו… החושים הללו מסייעים לקשר אתכם לנושא, להפעיל את איכויות השינון והזכירה שלכם ועל ידי כך, להטמיע אותו עמוק יותר בין נבכי מוחכם.
כתיבה על נושא חדש מכריחה אתכם לפרק אותו לגורמים, לעבור עליו בצורה ממצת ולוודא כי עשיתם זאת בצורה קוהרנטית – אם כבר השקעתם, אז עשו זאת עד הסוף!
כדי להצליח וללמוד באמצעות כתיבה, ראשית מומלץ שתאהבו לכתוב או תתנסו יותר בכתיבה, כך שתחוש לכם יותר טבעית: אתם יכולים לכתוב לעצמכם יומן או בלוג, להתחיל לכתוב לארגון מסוים בהתנדבות, לפתוח אתר או בלוג ולכתוב בו על עצמכם, סיפורי פרוזה או לסכם לעצמכם נושאים שאתם אוהבים… השמיים הם הגבול! ככל שתתאמנו יותר, לא רק שיהיה לכם פשוט יותר לכתוב – הכתיבה שלכם תהיה הרבה יותר איכותית ונוחה לחזרה.
גם כאן כמו ברוב הנושאים, מומלץ שתאמצו את גישת המיקרו-מאקרו ותבחנו מה באמת חשוב בנושא שאודותיו אתם כותבים כעת – מהן הכותרות, מהן תת-הכותרות, מהו התוכן ומה כדאי פשוט להשמיט כדי למנוע “מחיקה” של זיכרון אחר מראשכם?
החשיבות של איכות הלמידה מתבטאת במבחן של אחרים: לאחר שפרסמתם סיכום שכתבתם אודות נושא מסוים, חשוב לשמוע מה הוא המשוב של העולם החיצון: האם אנשים הצליחו ללמוד ממה שאתם כתבתם? האם הם החכימו יותר או העלו יותר שאלות ואם כן, האם אלו שאלות נכונות או שאלות שהיו אמורות להיענות בטקסט?
גם אם אינכם אוהבים לפרסם לעיניי כל ומעדיפים לשמור את הסיכום שלכם למגירה, כדאי לכם להראות להורים, לחברים או למורים שלכם סיכום או יצירה שכתבתם מידי פעם ופעם, כדי להעריך אם ההשקעה שלכם השתלמה, כיצד תוכלו להשתפר, מה מיותר ומה חסר.
פעילות גופנית
התעמלות מסייעת לגופנו באינספור דרכים: הפעילות הגופנית, בייחוד פעילות ארובית, מסייעת לגוף שלנו להאיץ את תהליכי חילוף החומרים במערכת ההובלה ומסייעת ליותר חמצן להגיע לתאים, למוח ולעצבים. על ידי האצת מחזור הדם, נמנעת סכנה להיווצרות קרישי דם; הפעולה מנוגדת בתכליתה לפעולת הקרישה. ככל שנרבה להתאמן, כלי הדם שלנו יתנקו מכולסטרול וקצב הלב ולחץ הדם שלנו ישתנו בהתאם לכושר החדש שלנו.
בנוסף, כאשר אנו מבצעים פעילות גופנית אנו מאיצים את הפעילויות של הגוף ובין היתר ממריצים את תהליכי העיכול וניקוי הרעלים של גופנו ותורמים לו תוספת אנרגיה כתוצאה מכך.
גם על מוחנו פעילות גופנית משפיעה על הצד הטוב ביותר: היא גורמת למוח שלנו להפריש את ההורמון דופמין, אשר גורם לנו לחוש שמחים יותר. את ההורמון אדרנלין, אשר לרוב איננו נחשב להורמון רצוי, אך בעת אימון ממריץ אותנו ועוזר לנו להשלים את האימון בהצלחה. ואת הסרוטונין, אשר מרגיע אותנו וגורם לנו לחוש כה שלווים וטהורים בתום האימון. בנוסף, היא מביא ללידה של נוירונים חדשים, שיתרמו לחדות, מהירות ויעילות קוגניטיבית.
כדי ליהנות מכל הטוב שלפעילות גופנית יש להציע, הקפידו לעשות זאת על בסיס שגרתי. בנוסף, השתדלו להימנע מסוכרים לא בריאים (משקאות מוגזים, שוקולד חלב, קמח לבן, סוכר לבן…) שומנים לא בריאים כגון שומן טרנס, צבעי מאכל, MSG וכלל הכימיקלים שמצויים במזון כיום – ורק מכבידים על התפקוד של מוחכם. אוכל בריא העשיר בוויטמינים ומינרלים יגרום לו להודות לכם באמצעות פעילות אופטימלית.
למדו בהקשבה
אחד מהטריקים שהופכים למידה באמצעות לימוד לכה טובה, הוא שבמהלך תהליך הלימוד אתם מביאים מחשבה לקול ושומעים את עצמכם מבטאים את העקרונות החשובים ביותר בנושא.
גם אם תדיחו את אלמנט התלמיד, אתם בהחלט יכולים להיעזר בשיטה הזו כדי ללמוד ביתר קלות ויעילות: גירוי מרובה של חוש השמיעה שלכם יביא לחדות קוגניטיבית וערנות, שיסייעו לכם ללמוד יותר בקלות. אתם יכולים לקרוא ספרים בקול לעצמכם או להיות יצירתיים יותר: לשמוע ספרים מוקלטים, להקליט את עצמכם, להקליט את המורה בכיתה… את ההקלטות עצמן תוכלו לשמוע בכל מקום ובכל מצב: כאשר אתם מתעמלים, כאשר אתם באוטובוס או במהלך נהיגה, לקראת השינה, במהלך ארוחה ועוד. התמקדות בשתי פעילויות בו-זמנית מסייעת בפני עצמה לייעל את איכויות הלמידה והקשב שלכם. אם מדובר שנושא שלא פשוט לכם לזכור, הקפידו להקשיב להקלטות מספר פעמים. אם אתם משתעממים לעיתים, אתם תמיד יכולים לנסות ולשנות את מהירות הדיבור במהלך ההקלטה.
קראו נכון
אתם יכולים לדלג על הסעיף הזה ולטעון שקראתם כל חייכם ואינכם זקוקים לו. אבל אם כך… למה אתם קוראים את המאמר הזה מלכתחילה?
ראשית, כדאי לכם לנסות ולקרוא כמה שיותר ספרים, כדי להאיץ את מהירות הכתיבה שלכם, להעשיר את אוצר המילים שלכם ולתרום לידע הכללי שלכם. כן, כן, כן כולכם מכירים היטב את הטלוויזיה, הפלאפון והמחשב, אבל מתי בפעם האחרונה חשפתם את עצמכם לעולם מופלא של הדמיון והספרים??? חבל שתפסלו, זה באמת כל כך כיף כשאתם מוצאים עלילה שאתם אוהבים: היכולת לבנות עולם משלכם, לחיות אותו במהירות שלכם וגורם ההפתעה הם רק חלק מהעניין שיש בכל ספר טוב. החיסרון היחידי הוא שתשנו הרבה פחות, ראו הוזהרתם!
כאשר אתם קוראים ספר לימודי, גישת המיקרו-מאקרו היא חיונית: לפני שאתם מתחילים לקרוא, בחנו את הכותרות, את ראשי הפרקים והפריטים הקריטיים שאתם יודעים שמהותי להבין מראשית הספר. לאחר מכן צללו אליו. לאחר כל פרק, רשמו לעצמכם הערות כגון: מהו נושא הספר? מה באמת קרה בו? מה למדתם ממה שקראתם כעת? מה הפרק הזה הוסיף לידע שלכם באופן כללי? אם באמת תבינו את מה שקראתם עד הלום, לפתע יצוצו שאלות רבות במוחכם, שאת התשובות להן ודאי תמצאו בפרק הבא.
סיבתיות הפוכה
לפעמים כל מה שאתם צריכים כדי להבין סיפור מתחילתו ועד סופו, הוא לקרוא סיפור מסופו ועד להתחלתו. בסופו של דבר המטרה איננה בהכרח מתקשרת להבנת רצף האירועים, כמו שהיא מתקשרת להבנת הנושא בכללותו – לכן אין באמת דחיפות מסוימת לסדר הקריאה. בנוסף, המוח שלכם רגיל לחשוב על נושאים מתחילתם ועד סופם ולכן, פעמים רבות מתקשה להתמקד בנושא ולזכור אותו באופן יסודי.
מסיבה זו לעיתים כל מה שיש לעשות הוא פשוט לקרוא את הנושא מהסוף להתחלה – פעמים רבות הבנת התכלית של הטקסט מהרגע הראשון, תסייע לכם להבין את כל הנושא בסופו של דבר.
באותו אופן, אם אתם נתקלים בנושא ארוך ועשיר מידע, נסו להתמקד בנושאים שמעניינים אתכם קודם או הנושאים הקצרים והפשוטים יותר להבנה ולאחר מכן, התמקדו בנושאים הקשים והמשעממים. מי יודע? אולי אחרי שתבינו את החומר מעט יותר הם דווקא יהיו תשובות לאלות חדשות במוחכם.
קיצורים מתמטיים
אם מתמטיקה אינה הצד החזק שלכם, כדאי לכם ללמוד טריקים שונים ומשונים מעולם זה, כדי לפשט את אופן החישוב המסורבל.
לדוגמא, אם אתם רוצים להגיע לתוצאה מהירה של כפל של כל מספר יחד עם הספרה 11, פשוט חברו את שתי הספרות והוסיפו את התשובה ביניהן:
32*11
3+2=5
כלומר: 352=11*32.
(השיטה מיועדת למספרים קטנים. במספרים גדולים יותר השיטה תשתנה במעט.)
חשבו – נסו – למדו
למידה באמצעות צפייה היא דבר יפה ונכון הקרוי למידת חיקוי. סגנון הלמידה הזה נחקר מזה שנים ומטרתו – היא להביא לפעולה שמתבצעת נכונה, כדי ליהנות מהגמול של אותה פעולה.
כדי להצליח וללמוד מעשייה ביעילות, יהיה עליכם לעשות יותר מ”רק להסתכל”:
אתם תהיו חייבים לחשוב על הפעולה שאתם רואים – מה קורה כאן? למה זה קורה? איך זה קורה? גם דמיון מודרך יכול לסייע לכם להטמיע את הפעולה ולהגביר את תחושת היעילות העצמית שלכם באשר אליה – “אם הצלחתי בדמיון אני אצליח במציאות”.
תהיו חייבים לחשוב על הניסיון עצמו – “איך הוא עשה את זה? איך אני אצליח לעשות את זה?”. חשוב לשים לב לפרטים הקטנים בכל פעולה, כדי להביא להצלחה.
רק לאחר שהפנמתם את הפעולה מחשבתית וויזואלית, וכלו ללמוד כיצד לבצע אותה – יהיה עליכם לנתח את שלבי הפעולה, להגדיר את המשמעות של כל אחד מהם, לנסות להבין כיצד תנועות או פעולות אחרות יביאו לתוצאה דומה, אך לא זהה ובסופו של דבר – לגדול באמצעות היכולת לבצע את הפעולה בעיניים עצומות.
קבלו גישה לתכנית ההתפתחות האישית המתקדמת של Lifehacks, בחינם לחלוטין ל-14 ימים.
בתכנית תלמדו:
- לעצב את איכות החיים שלכם ללא פשרות
- להגדיל משמעותית את ההכנסה, לחסוך ולהשקיע
- לשפר את הבריאות, לרדת במשקל ולהיכנס לכושר גם כשנראה שאין לכם זמן
- לשפר את הכישורים הבין אישיים, לפתח מערכות יחסים חדשות ולשמר קיימות
- לשפר את התפוקה, היעילות וכוח הרצון
- להתגבר על חסמים פנימיים שמונעים מכם להצליח