בניית עסק – כל מה שצריך לדעת לפני שמקימים עסק
ההחלטה על הקמת עסק עצמאי משלכם היא בהחלט צעד לא קל. החלטה שכזו צריכה להתקבל לאחר מחשבה מעמיקה על היתרונות בעסק פרטי משלכם, על החסרונות בעבודותיכם הקודמות וכן לאחר שתבדקו היטב האם ניחנתם בכישורים הנדרשים כדי להיות בעלי עסק עצמאי. בין אם סיפרו לכם ובין אם לאו, כדי להפוך להיות בעלי עסק עצמאי יהיה עליכם להתאפיין ברוח יזמות אמיתית, יכולת לנהל את זמנכם בצורה מושכלת, באסרטיביות, ביכולת מכירתית, בסבלנות, במשמעת עצמית, בהון עצמי מסוים ומעל הכל- באחריות רבה. אחרי הכל, מדובר בפרויקט לכל דבר ואתם האחראים העיקריים לוודא שהוא ישיג את מטרותיו.
אם תוכלו להכפיל את התפוקה שלכם, להגדיל את ההכנסה, לשפר את הכישורים הבין אישיים ולעצב את חייכם איך שתרצו, איך החיים שלכם יראו?
הדרישות מהקמת עסק חדש הן רבות, אך שלא תקבלו רושם מוטעה. כל אדם בעל רצון ונחישות יכול להצליח בדרך, ומטרתו של המדריך הנוכחי הוא לספק לכם את כל הידע הנדרש לפני שמקימים עסק חדש. גם אם אתם חוששים מהמהלך, נסו לשנן לעצמכם שגם המסע הארוך ביותר מתחיל בצעד קטן אחד. התחילו לצעוד לאט ובצעדים מדודים, ותלמדו גם אתם כיצד לבסס נכון את העסק החדש שלכם.
צעד ראשון – אל תהססו להתחיל לצעוד
היזמים המצליחים המוכרים, כגון: לארי פייג’ (מייסד גוגל), גיל שוויד (מייסד חברת צ’ק פוינט), ריצ’ארד ברנסון ועוד רבים שייסדו מיזמים גדולים ואדירים לא נולדו עם כפית היזמות בפה. כל אילי היזמות באשר הם, למדו והתאמנו במהלך הדרך לזהות הזדמנויות עסקיות חד פעמיות ולנצל אותן וכך הפכו ליזמים המצליחים של היום. אותם פתרונות שהציעו לעולם, הביאו ערך מוסף לקהל היעד שלהם ואפשרו להם לפרוץ לשוק. גם אם לא התרגלתם “לחשוב כמו יזמים”, והורגלתם מאז ומעולם לבחון את העולם כצרכנים בלבד ולא כ’יוצרי ערך’ עבור הלקוחות שלכם, זו בהחלט מיומנות שניתן לרכוש אותה.
כיצד? ראשית, יהיה עליכם לזהות הזדמנות עסקית שתסב ערך פוטנציאלי כלשהו ללקוחות שלכם, ולאחר מכן לגבש רעיון כלשהו שיאפשר לכם לנצל את ההזדמנות העסקית הזו. אם אין לכם מושג איזה ערך מחפשים הלקוחות שלכם, והאם הקונדיטוריה, המסעדה או משרד התיווך שחשבתם להקים יספק אותו, תוכלו להתקדם לצעד הבא, שלבטח יסייע לכם לקבל מושג כיצד לבצע זאת.
צעד שני – התכנות עסקית ותוכנית עסקית
כבר הזכרנו שכל רעיון או עסק חדש אמור להתבסס על יצירת ערך מוסף עבור הלקוח. כדי לבחון איזה ערך ייחודי מחפשים הלקוחות שלכם, וכיצד תוכלו אתם כיזמים לנצל אותו לשם פיתוח העסק שלכם, תוכלו להעזר בשאלות הבאות:
- מיהו קהל המטרה של העסק שלכם?
- האם קיימים עסקים דומים באותו התחום?
- מהי מטרת העסק שאתם חפצים להקים?
- האם הרעיון שלכם הוא תחרותי, כלומר האם יש בו יתרון על פני המתחרים?
- מהו החידוש הייחודי שקיים ברעיון שלכם? (חידוש עשוי להיות במוצר עצמו, באופן מכירתו, במארז, בערך המוסף שלו וכן הלאה)
- איך עובד המוצר מבחינה טכנולוגית?
- כמה תוכלו להשקיע ברעיון מבחינה כספית?
לאחר בדיקת ההתכנות עסקית, שהיא למעשה בחינת כל הפרטים החשובים הנדרשים לשם הצלחת העסק, יהיה עליכם לכתוב תוכנית עסקית מסודרת.
התוכנית העסקית תכיל את ההזדמנות העסקית הייחודית שזיהיתם, בסיס הרעיון העסקי שלכם (כלומר, מה אתם מתכוננים למכור), המשאבים, קהל היעד, הסביבה העסקית, התוכנית השיווקית (או כיצד אתם מתכננים להגיע ללקוחות) ולבסוף את אופן חלוקת התקציב בעסק.
עסקים רבים נוטים לדלג על שלב כתיבת התוכנית העסקית, אולם אנו ממליצים לא לוותר על שלב זה למען הצלחתכם בעמידה באתגרים בהמשך.
תוכלו לחשוב על העסק שלכם כעל רובוט משוכלל. מגוון מהנדסים ומפתחים ישבו ותכננו אותו, חשבו על כל הפרטים הקטנים ביותר כדי למנוע בעיות ותקלות מראש. בדומה לרובוט, גם העסק המורכב שלכם דורש תכנון ותוכנית מסודרת, שכן לא כדאי להתחיל בפתיחת עסק, לגייס הון עצמי או מקורות מימון ולגלות שהחמצתם פרט חשוב בדרך. על ידי כתיבת תוכנית עסקית מסודרת באופן עצמאי או בשיתוף יועצים פרטיים, תוכלו להבין כיצד תוכלו להוציא את הערך הייחודי של העסק שלכם מן הכוח אל הפועל, וכיצד להתגבר על קשיים שעשויים לצוץ בדרך.
בשלב זה של יצירת התוכנית העסקית, מומלץ מאוד גם להגדיר לעצמכם מחירון של המוצרים או השירותים השונים אותם אתם מציעים לקהל היעד שלכם. כמובן שתמיד תוכלו לשנות את המחירון שקבעתם לעצמכם, בהתאם להוצאות הנוכחיות של העסק ולמחקרי שוק שתבצעו.
צעד שלישי – פעילות שיווקית
עוד לפני רישום העסק ברשויות המס, יהיה עליכם לחשוב ברצינות על נושא השיווק. העסק עדיין בחיתוליו, אך מומלץ לחשוב על הפעילות השיווקית לכל אורך הדרך כדי להשיג את יעדי המכירות שלכם בטווח הקצר והארוך. בניית תוכנית שיווקית חשובה במיוחד עבור עסק קטן עם תקציב מוגבל, שכן שם נדרש להתמקד בפעילויות שיקדמו את שיווק המוצר באופן ממוקד ואופטימלי. התוכנית השיווקית שתיצרו תגדיר כיצד תפיצו את כל אחד מן המוצרים ובאלו ערוצי הפצה תעזרו.
צעד רביעי – הגדרת היקף הפעילות העסקית
מה עתיד להיות היקף הפעילות של העסק שלכם? בישראל קיימות 3 ישויות עסקיות, בהתאם לסוג והיקף פעילות העסק :
- עוסק פטור- עוסק פטור הינו בעל עסק שאינו חייב בתשלום מע”מ עבור עסקאות המבוצעות על ידו, בתנאי שמחזור העסקאות שלו אינו עולה על סכום מסוים הנקוב בחוק.
- עוסק מורשה- עוסק מורשה הינו בעל עסק שפתח תיק במע”מ, ומחזור עסקאותיו השנתיות עולה על הסכום הנקוב בחוק. לאחר פתיחת תיק במשרדי המע”מ, רשאי העוסק המורשה להוציא חשבוניות מס ללקוחותיו. בניגוד לעוסק הפטור, שמחויב לדווח על מחזור עסקאותיו אחת לשנה, מחויב העוסק המורשה בדיווח פעמיים בכל חודש. בנוסף לדיווח למע”מ, יעניק העוסק דיווח גם למס הכנסה וגם לביטוח לאומי.
- חברה בע”מ- חברה בע”מ הינה יישות עסקית ומשפטית נפרדת מבעליה, שמטרתה העיקרית היא גריפת רווחים. הקמת חברה בע”מ כרוכה במגוון תשלומים מחייבים הכוללים בין היתר תשלום לעו”ד, רואה חשבון ואגרות שונות. בשל התשלומים הללו, עלות תפעול חברה יקרה יותר מעלות תפעול עוסק מורשה או פטור.
לאחר הגדרת העסק, יהיה עליכם לפתוח תיק באופן עצמאי או באמצעות רו”ח ברשויות המס: מע”מ, מס הכנסה ובמוסד לביטוח לאומי. הרישום ופתיחת התיק בכל אחת מן הרשויות, דורשת מבעל העסק להביא עמו כמה וכמה סוגי מסמכים. בתום תהליך הרישום ברשויות המס, יגבו מכם הרשויות כספים על פי החוק.
צעד חמישי – גיוס מקורות מימון
חשבתם על רעיון ואף השקעתם בכתיבת תוכנית עסקית מפורטת. רגע לפני הקפיצה למים העמוקים, הכינו לעצמכם קרש הצלה מראש. חשבו לעצמכם כמה כסף תדרשו לגייס לצורך הקמת העסק. כבעלי עסק מתחילים יהיה עליכם לזכור כי בחודשי הפעילות העסקיים הראשונים, ההוצאות תהיינה רבות במיוחד. בדרך כלל בדיקת ההיתכנות לוקחת נושא זה בחשבון, אך בכל אופן יהיה עליכם לחשוב על מקור מימון כלשהו. אם יש לכם את הכסף, הקצו מראש 20% ממנו להוצאות בלתי צפויות. אם אין ברשותכם את הכסף, הדברים עשויים להיות מורכבים יותר בתחילת הדרך, שכן יהיה עליכם לגייס אותו כהלוואה מהבנק או מגופים שונים המעניקים הלוואות לעסקים מתחילים.
צעד שישי – פתיחת משרד (לא חובה)
לא כל בעל עסק עצמאי משתוקק לפתוח משרד משלו, אך כבעלי עסק חדש שכירת משרד היא צעד חשוב שעשוי להוות בסיס עסקי לכל פעילות שתבצעו. שכירת משרד חדש נערכת לרוב במעמד של עו”ד על מנת להבטיח לכם הסכם משתלם והוגן. עם זאת, אם החלטתם לעבוד מהבית או שבחרתם להקים עסק מסוג אחר, לא תמיד תזדקקו למשרד קבוע, ולכן כדאי להתעניין גם בהשכרת חלל עבודה משותף עבורכם ולעוד מספר שותפים, או בעבודה מהבית כדי לחסוך עלויות.
צעד שביעי – ניהול הכספים בעסק הקיים
אחד מהאתגרים בהם נתקלים בעלי עסקים חדשים, היא אופן ניהול הכספים בעסק. בעלי עסקים מתחילים נדרשים לעסוק בניהול הכספים ללא הכשרה מסודרת, מה שגורם להם לבצע לא מעט טעויות בדרך. הטוב ביותר עבורכם הוא לעבוד מול מנהל חשבונות/רואה חשבון מקצועי שיסייע לכם לנהל את הכספים בעסק על הצד הטוב ביותר, אולם בכל מקרה מומלץ לנהל יומן כספים מסודר, בו תרשמו את ההוצאות וההכנסות היומיות של העסק. כך תוכלו לבדוק כמה כסף יצא מן העסק וכמה אמור להשאר לכם ביד בסוף החודש. בדומה לכלכלת הבית, נהלו את כלכלת העסק בצורה נבונה: נכסו לעצמכם ולעובדים המסורים שלכם (במידה והם קיימים) 80% מן ההכנסות. 20% מהכספים הנותרים חלקו באופן הבא: 10% שמרו לרכישת ציוד ולהוצאות בלתי מתוכננות, ו-10% נוספים השאירו לפרסום ושיווק.
צעד שמיני – למדו את עצמכם ענווה
אחת האמונות המוטעות של בעלי עסקים (ובפרט של בעלי עסקים מתחילים) היא המחשבה שהם בקיאים לחלוטין ברזי ניהול העסק, ואף אדם לא יכול לחדש להם דבר. האמת היא, שגם מנהל העסק המוכשר ביותר לא יכול לנהל עסק לגמרי בעצמו, והוא נזקק מדי פעם לעצה מועילה של איש מקצוע מנוסה וותיק יותר. יועץ עסקי, פיננסי, אסטרטג או יועץ שיווקי בעלי ראיה רחבה עשויים להקל רבות על התנהלותכם השוטפת. אם תקפידו להעזר במומחים בכל פעם שתחושו בקושי בניהול העסק, תוכלו להתמקם במקום מכובד בעולם העסקים, ולכוון לניהול רווחי ונכון יותר של העסק שלכם.
קבלו גישה לתכנית ההתפתחות האישית המתקדמת של Lifehacks, בחינם לחלוטין ל-14 ימים.
בתכנית תלמדו:
- לעצב את איכות החיים שלכם ללא פשרות
- להגדיל משמעותית את ההכנסה, לחסוך ולהשקיע
- לשפר את הבריאות, לרדת במשקל ולהיכנס לכושר גם כשנראה שאין לכם זמן
- לשפר את הכישורים הבין אישיים, לפתח מערכות יחסים חדשות ולשמר קיימות
- לשפר את התפוקה, היעילות וכוח הרצון
- להתגבר על חסמים פנימיים שמונעים מכם להצליח