איך לתקן רושם ראשוני
רושם ראשוני הוא חלק מהותי מכל פגישה: הוא זה שייקבע כיצד האחר יחשוב עליכם. ככל שתשהו במחיצתו של אותו אדם, כך דעותיו יתעצבו מחדש ועם זאת, לא פשוט להפוך רושם ראשוני לחלוטין. אך כיצד כן ניתן לעשות את הבלתי-אפשרי?
אם תוכלו להכפיל את התפוקה שלכם, להגדיל את ההכנסה, לשפר את הכישורים הבין אישיים ולעצב את חייכם איך שתרצו, איך החיים שלכם יראו?
הקדימו תרופה למכה
מאוד לא פשוט לתקן רושם ראשוני, לכן מומלץ להשתדל ולמנוע את ה”נפילה” מלכתחילה: השתדלו להתגנדר ולהתלבש בהתאם, להריח בהתאם ולהתכונן בהתאם, לסיטואציה שאליה אתם מגיעים. אם מדובר באירוע משמח, מומלץ שפשוט תבואו שמחים ומגונדרים. אם מדובר בדייט או פגישה עסקית, מומלץ שתבואו מאופקים יותר, אך שתמיד תהיו עצמכם. זכרו כי כאשר אתם עצמכם, אתם מתנהגים בצורה הכי אמיתית ולכן נינוחה שלכם. אין צורך שתסכימו עם האחר, תתחנפו או תעמידו פנים שאתם מישהו שאתם לא; רוב הפעמים הדבר מתגלה בהמשך ומוביל לרושם רע מאוד, שלא פשוט לתקנו.
ישנם אנשים שמתקשים לדבר עם אנשים חדשים וחשים מתוחים עקב כך. כדאי לכם לנסות ולהתאמן מול המראה, לחשוב על נושאי שיחה מראש ואף לבקש עזרה מחברים ואנשים שקרובים אליכם, כדי שיוכלו להחוות לכם ביקורת בונה.
אתם בטוחים?
בני האדם מודעים יותר מכל – לעצמם. לכן כאשר אתם עושים טעות, אתם תמיד הראשונים ששמים לב אליה. יתכן ותופתעו לגלות, אך בדרך-כלל אתם גם היחידים ששמים לב אליה. אמרתם משהו שנשמע לא טוב? חשבתם בקול רם? התבדחתם בצורה גסה מדי? יתכן ורק אתם שמעתם את עצמכם, לא הכול כמו בסרטים.
לאחר הטעות, נסו לפגוש את מבטם של האחרים ולבחון אם הם נוכחו בטעות שלכם. אם אתם רואים שהכול כשורה, אתם יכולים להמשיך בשלכם. אפילו מומלץ לעשות זאת, כדי למנוע אי-נעימות מיותרת.
אל תיקחו ללב
יתכן והעלבתם את האישה השמנה בפגישה והיא רצה לשירותים, אולי פשוט נפלתם בצורה מביכה מאוד או פגעתם ברגשותיו של האחר. קורה… כולם עושים טעויות, אומרים דברים לא במקום, שוכחים ולפעמים בעקיפין או בטעות פוגעים. הדבר הנוראי ביותר שאתם יכולים לעשות לאחר שעשיתם דבר כזה, הוא להילחץ, להשתתק ולתת לכולם להסתכל עליכם במבט שופט וזעוף. באופן זה, אתם פשוט מכניסים את עצמכם לתוך מלכודת, שתוביל לרושם ראשוני רע כולל.
כדי להימנע מהתופעה, קחו נשימה עמוקה, הקפידו לזכור כי אנשים נחמדים הם אנשים עם ביטחון, אנשים שמחים ומצחיקים, אנשים שמדברים ומתחשבים. נסו להבין כי הלחץ שאתם חשים הוא תחושה בלתי-נפרדת מכם, שפשוט מעידה כי אתם מרגישים מעט לא בנוח אם מה שקרה הרגע. כדי לפתור את הבעיה, כל שעליכם לעשות כעת הוא לתקן את המעוות.
התנצלו
מרגישים שבאמת אמרתם או התנהגתם בצורה לא מתאימה? התנצלו בצורה רגועה וכנה. פשוט אמרו כי לא התכוונתם והסבירו את הכוונה של מה שאמרתם, כך שכולם יבינו את הטעות. אם בטעות הפלתם מישהו, עזרו לו לקום, התנצלו ושאלו אם הוא בסדר. אם אמרתם משהו שהוא לא במקום, נסו להסביר כי טעיתם והמשיכו בשיחה.
לאחר שהאדם שפגעתם בו קיבל את התנצלותכם המשיכו הלאה, אך השתדלו לשמור על מעט יותר צניעות בדקות הבאות של השיח, כדי שאור הזרקורים ירד מכם. כדאי מאוד שתשובו לשיחה לאחר שלוש-ארבע דקות, אך הפסקה קלה מכם אף תסייע למנוע מאחרים לפתח כלפיכם אנטגוניזם או לחשוב כי אתם מנסים לתפוס את אור הזרקורים בכוונת תחילה.
אבל לא יותר מדי…
כשאתם מתנצלים, הקפידו לעשות זאת בכנות ובמהירות. אין צורך להתנצל שעה, לבכות, להגזים בתגובה ולהתנהג כמו גרמתם לכל העולם לקרוס כרגע, משום ששום דבר שאפילו מתקרב לתיאור הזה לא אירע.
כאשר אתם מגזימים את ה”פדיחה” שלכם, אתם יוצרים מצב לא נעים בקבוצה שאותו היא דווקא תטיב לזכור. כתוצאה מכך הרושם הראשוני שלכם ייהרס. לחלופין, אתם עלולים להיתפס בעיני שאר האנשים כמישהו שמנסה למשוך תשומת לב בכוונה ולהתלבט וכתוצאה מכך אף להוביל לאנטגוניזם כלפיכם.
כדאי לכם לנסות ולהמשיך מהמקרה מהר ככל האפשר, כדי למנוע כיבוי של שריפות רבות יותר בעתיד.
ולא מעט מדי…
ועם זאת, אם הקהל חושב שטעיתם, זהו מצב שבו כן כדאי לכם להיכנע ללחץ חברתי. קודם אמרנו שיתכן ואתם חושבים שטעיתם ואחרים לא וכי, במצבים כאלו ניתן להמשיך הלאה כמו כלום לא קרה. הסיבה לכך היא שאיש מהקהל לא שם לב ולכן הדבר לא הפריע לו. במקרה ההפוך, הדבר שעשיתם מפריע לכולם חוץ מכם – ולכן מחובתכם לתקנו.
כאשר אתם מרגישים כי הסביבה לצדכם הפכה לעוינת יותר, נסו להבין מה עשיתם, שגרם להם להרגיש כך והתנצלו. אם אינכם מצליחים להבין, כדאי לכם לנסות ולשאול; זה באמת הכי פשוט בעולם ובאופן זה תוכלו להתנצל ולהמשיך הלאה במהרה.
מאמינים שאתם צודקים והם טועים? זה לא משנה. כאשר המטרה היחידה שלכם היא להותיר רושם ראשוני חיובי, כדאי לכם לוותר ולהתנצל גם אם אינכם מאמינים כי עליכם לעשות זאת. עקשנות יתר תוביל רק לאנטגוניזם, כעס וויכוח מיותר שככל הנראה יוביל לסוף הפגישה, הדייט או השיחה שלכם באירוע. כה מיותר! פשוט התנצלו, הבטיחו כי לא יקרה שום והמשיכו בשיחה כמו כלום לא קרה. גם אם לפי המדד הסטנדרטי כן צדקתם, כמו בנהיגה: לפעמים עדיף לתת זכות קדימה, מאשר לקבל.
נסו לשנות נושא
לאחר שעברתם את משוכת הסליחה המעיקה, הגיע הזמן להמשיך הלאה בשיחה. שיננתם את הנושאים המתאימים? זוכרים את כל אותן בדיחות שקראתם? זה הזמן לשלוף את הכול! כמובן שאם השיחה זורמת, כדאי לכם לנסות ולהיכנס אליה ופשוט להיות חלק ממנה, כדי לא למשוך תשומת לב מיותרת לאחר המקרה הלא נעים.
כמו שאמרנו, לאחר מספר דקות מומלץ שתשובו לדבר בקול גדול, אך לא מתחנף.
הקלו את האווירה
אם אתם מרגישים שהאווירה עדיין מתוחה, כדאי לכם לנסות ולהיות יותר יצירתיים: נסו להעביר את המפגש למקום אחר כדי לשנות את האווירה לחלוטין, להזמין עוד סיבוב, לספר עוד בדיחה, לדבר על נושא שאתם תמיד יודעים שמשנה את כלל הפרספקטיבה של השיחה כמו פוליטיקה או דת. אם אתם בפגישה עסקית, כדאי לכם להציג את השיא של המצגת בצורה נעימה ואפילו מעט קלילה יותר מהרגיל, כדי ליצור נעימות בחדר.
צרו קשר עין
30% מהבעות הפנים שלכם וקשר העין שאתם שומרים משפיעים על הרושם הראשוני שלכם. שימור קשר עין מעיד כי אתם בטוחים בעצמכם, יודעים מה אתם אומרים וכי אתם חשים בנוח.
כדאי לכם להקפיד ולהביט בעיניהם של כל מי שלצדכם לכל אורך הפגישה.
הקפידו על שפת גוף
כאשר אתם פוגשים במישהו חדש או קבוצה, בדרך כלל יש צורך לומר שלום לא רק מילולית אלא גם פיזית; כל מה שאתם עושים משדר דבר מה לאנשים שמולכם.
השתדלו לשמור על עצמכם כשמדובר בשפת גוף; אל תנועו מצד לצד, אל תשחקו עם הידיים ואל תעמדו בצורה שפופה וסגורה – כל אלו משדרים חוסר ביטחון ואדם מופנם, מה שאין אנו חפצים כי יתפסו מרושם ראשוני שלנו. מומלץ לנסות לעמוד עם הידיים לצדדים, גוף פתוח, חיוך אמתי ובטוח בעצמו. בני אדם חשים את האנרגיות של אנשים מולם ואף מפרשים אותן דרך שפת הגוף, כך שמומלץ להיעזר בכך לטובתכם.
אם אתם מרגישים שעליכם לזכות באהבתו של חבר ספציפי בקבוצה לאחר ה”בעיה” שחוויתם, כדאי לכם לנסות ולחקות את התנועות שלו: הוא משלב ידיים – גם אתם. הוא מסדר את השיער – גם אתם. הוא לוקח כוס מהמשקה שלו – גם אתם. משום שהוא יחוש כי הפעולות מוכרות לו מאוד “משום מה”, הוא יחבב אתכם יותר ובכלל לא יבין מדוע. השתדלו שלא ישים לב, כדי שהטריק לא יאבד את ההשפעה שלו.
היו אדיבים
אם ביצעתם “עבירה” של ממש והקבוצה לא בדיוק מוכנה להקל עליכם או לסלוח, כדאי לכם לנסות אמצעים קיצוניים יותר: הזמינו את הקבוצה לסבב שתייה, דברו עם מי שהעלבתם לחוד ובקשו סליחה כנה, כדי להראות לקבוצה כמה אכפת לכם וכמה אתם מתחרטים על מעשיכם. בקשו לדבר בצורה כנה וקרת רוח מול הקבוצה והסבירו כי לא התכוונתם לכל רע.
כמובן שאין צורך להתחנף, שכן זו רק גוררת עמה אנטגוניזם נוסף כלפיכם. כלומר, אל תצחקו יותר מדי ממה שלא מצחיק, אל תנסו להשתחל לשיחה ואל תנסו למשוך תשומת לב. להיפך! אם אתם מרגישים שניסיתם הכול והקבוצה עדיין מגלה אתכם – פשוט התעלמו ממנה בחזרה. בסופו של דבר, ודאי שלא התכוונתם למה שעשיתם… אם הם רוצים להתנהג כמו ילדים קטנים – זה פשוט לא לרמה שלכם.
המשיכו הלאה
רוב הפעמים הפיצוץ הגדול של הרושם הראשוני הוא בראשכם. הוא זה שיוצר שרשרת אירועים מביכים, עקב תחושת אי-הנעימות שלכם, שמובילה לרושם ראשוני לא תקין.
גם אם עשיתם טעות נוראית, השתדלו לשמור על קור רוח, ביטחון וחיוביות. ככל שתתייחסו למצב יותר באגביות ובצער כנה, כך תוכלו להמשיך הלאה. כדאי לכם לדחוף לשם – ככל שתגיעו לשם, כך תוכלו לשים את המקרה מאחוריכם ולשוב להציג את עצמכם כאנשים המופלאים שאתם.
קבלו גישה לתכנית ההתפתחות האישית המתקדמת של Lifehacks, בחינם לחלוטין ל-14 ימים.
בתכנית תלמדו:
- לעצב את איכות החיים שלכם ללא פשרות
- להגדיל משמעותית את ההכנסה, לחסוך ולהשקיע
- לשפר את הבריאות, לרדת במשקל ולהיכנס לכושר גם כשנראה שאין לכם זמן
- לשפר את הכישורים הבין אישיים, לפתח מערכות יחסים חדשות ולשמר קיימות
- לשפר את התפוקה, היעילות וכוח הרצון
- להתגבר על חסמים פנימיים שמונעים מכם להצליח