איך ללמוד בצורה חכמה ולהכפיל את מהירות הלמידה
האם אתם מוצאים את עצמכם מקנאים באנשים, שמצליחים ללמוד כל כך מהר? נראה כי הם מבינים כיצד לעשות דבר מה, שאתם עדיין זקוקים לגלגלי עזר בשבילו. פעמים רבות, אנו טועים לחשוב כי פגשנו בחבורה של אנשים אינטליגנטים; שהמוח שלהם מחובר למעין תשתית אבולוציונית-טכנולוגית שכזו, שעדיין לא הומצאה בתקופה שאנחנו נולדנו. בזכותה, הם מצליחים לפשט נוסחאות מסובכות, אסטרטגיות וקונספטים שונים בהרבה יותר בקלות.
עם זאת, בעוד שכולם נהנים מאיכויות למידה מסוימות טובות יותר, לעומת אחרות ולעומת אנשים אחרים, היכולת להיות חכם אינה נובעת מהיכולת ללמוד מהר, אלא מהיכולת ליישם טכניקות למידה שונות למצבים מתאימים, כדי לאפשר למוח להבין את המידע יותר בקלות ויותר בנינוחות.
אמצו אסטרטגיות למידה איכותיות – כדי ללמוד מהר יותר
חלק מהותי מתהליך הלמידה הוא ההנאה. ככל שתיהנו ממה שאתם לומדים יותר – כך המוח שלכם יהיה ממוקד יותר בנושא שמולכם. לכן, כדאי לכם לנסות ולמצוא את המעניין והייחודי בכל נושא – כדי לפתח תשוקה ועניין כלפיו. הם יסייעו לכם ללמוד הרבה יותר בקלות בהמשך הדרך.
למידה ויזואלית
קיימים סוגים שונים של למידה, כאשר המטרה של כולם, היא בעצם לגרות את הזיכרון שלנו להטמיע מידע באופן איכותי יותר, שיהיה לנו פשוט יותר לשלוף בעתיד.
הזיכרונות שלכם הם מעין תמונה, שהמוח שלכם מרכיב משילוב של החושים שלכם והתחושות האישיות שלכם כלפי הסיטואציה. הוא מאחסן אותם בהיפוקמפוס ושם הם נשארים, עד שאתם שולפים אותם מחדש.
ככל שהזיכרונות מעולם הלמידה או מנושא מסוים חדים יותר, כך הם מוחשיים יותר ויהיה לכם פשוט יותר לשלוף אותם וללמוד מהם. עם זאת, ככל שהזיכרון איננו מהותי עבורכם או שלא חשבתם עליו זמן ממושך, כך תתקשו לשלוף אותו.
לכן, כאשר אתם לומדים, אם אתם אנשים צבעוניים, ססגוניים ויצירתיים, נסו לחבר תמונות למידע שאתם לומדים: קחו דף ועט וציירו את הנושאים, מצאו דרכים לקשר את התמונות מעולם הדמיון לעולם הלמידה.
אף כדאי לכם לנסות ולהבדיל בין מידע אחד לאחר, באמצעות צבעים ומרקרים עזים, שיסייעו לכם לזכור מידע חשוב יותר בקלות.
לדוגמא, אתם יכולים לזכור תהליך בביולוגיה, על ידי חשיבה על התהליך עצמו וכיצד הוא מתבצע בגופכם. באותו אופן, אתם יכולים לדמיין את העולם ההיסטורי של הממלכה שאתם לומדים כעת או לחיות את הסיפור הספרותי שאתם נבחנים עליו.
כוחן של המטאפורות
כאשר אתם באמת רוצים להשריש מידע בראשכם, כך שיישאר שם לנצח, כדאי לכם להשתמש במטאפורות, שתורמות אסוציאציה נוספת לאותו נושא.
אתם יכולים להשוות כל קונספט אחד לקונספט אחר, כדי להבין מידע באופן איכותי יותר, ליצור תמונה בראשכם או פשוט לזכור אותה לעד. מדובר בתפיסת הטבע, המנגנון של המידע שאתם לומדים, כך שתוכלו להסביר אותו באופן המופשט ביותר לכם ולאחרים.
לדוגמא, אתם יכולים להשוות תהליך מתמטי לתהליך יומיומי, אתם יכולים להדמות סיפור שעליכם לזכור לסיפור בין שתי חיות או לסיפור אחר שאתם מכירים. אתם יכולים לקשר בין שני אירועים שונים, על סמך הדימיון בין מנגנון אחד לאחר – העיקר שתזכרו את שניהם בסופו של דבר.
הטמעת מידע בסיפור
באותו אופן, אתם יכולים פשוט ליצור סיפור משל עצמכם, שיקשר בין נושא אחד לאחר בקלות ובנוחות. מדובר ביצירה של מעין קישור מסוים, באמצעות הדמיון המופלא שלכם.
הסיפור עצמו יוצר מעין זרם מסוים של מידע, שמאפשר למוח לזכור את הכול הרבה יותר בקלות. במקום חדר מבולגן, הוא מגיע לסיפור מסודר, באופן כרונולוגי והיררכי.
אם אתם רוצים לשנן רשימת מכולת ולרכוש תפוזים, חלב, בננות ודבש, לדוגמא, כל שעליכם לעשות הוא לדמיין תפוז הולך עם פרה, עץ בננות ודבורים. לפתע, הרבה יותר פשוט לזכור מה עליכם לרכוש במכולת.
באותו אופן, אם אתם צריכים לזכור מספר תאריכים או רשימה של סימפטומים, כל שעליכם לעשות הוא לדמיין את מה שהתרחש באותם תהליכים או לדמיין מישהו שסובל מהסימפטומים הללו פונה לרופא בלחץ ודאגה, אינו יודע מה יש לו בכלל… אבל אתם יודעים.
חשבו – נסו – למדו
למידה באמצעות צפייה היא דבר יפה ונכון הקרוי למידת חיקוי. סגנון הלמידה הזה נחקר מזה שנים ומטרתו – היא להביא לפעולה שמתבצעת נכונה, כדי ליהנות מהגמול של אותה פעולה.
כדי להצליח וללמוד מעשייה ביעילות, יהיה עליכם לעשות יותר מ”רק להסתכל”:
אתם תהיו חייבים לחשוב על הפעולה שאתם רואים – מה קורה כאן? למה זה קורה? איך זה קורה? גם דמיון מודרך יכול לסייע לכם להטמיע את הפעולה ולהגביר את תחושת היעילות העצמית שלכם באשר אליה – “אם הצלחתי בדמיון אני אצליח במציאות”.
תהיו חייבים לחשוב על הניסיון עצמו – “איך הוא עשה את זה? איך אני אצליח לעשות את זה?”. חשוב לשים לב לפרטים הקטנים בכל פעולה, כדי להביא להצלחה.
רק לאחר שהפנמתם את הפעולה מחשבתית וויזואלית, וכלו ללמוד כיצד לבצע אותה – יהיה עליכם לנתח את שלבי הפעולה, להגדיר את המשמעות של כל אחד מהם, לנסות להבין כיצד תנועות או פעולות אחרות יביאו לתוצאה דומה, אך לא זהה ובסופו של דבר – לגדול באמצעות היכולת לבצע את הפעולה בעיניים עצומות.
ישמו חזרה לשם שינון יעיל
חזרו מספר פעמים על כל שורה ושורה בטקסט שלכם ונסו לבחון אם אתם יכולים להיזכר בה בלי להציץ בטקסט. בעודכם משננים כל פסקה, הוסיפו מידע חדש (כגון הפסקה הבאה או מידע נוסף אודות הנושא) למה שאתם קוראים כעת, כדי שהמידע יישמר בזיכרון לטווח קצר (זיכרון העבודה) לזמן ממושך יותר. ככל שמידע נותר בזיכרון העבודה יותר, כך עולה הסבירות כי מוחנו יבחר להעביר אותו לזיכרון לטווח ארוך.
המשיכו לחזור על השורות ולהוסיף להן מידע עד שסיימתם חלק שלם של תוכן ואתם חשים כי אתם יכולים לזכור אותו באופן מלא. אל תמשיכו הלאה עד שאתם בטוחים לחלוטין במידע שרכשתם וכי הצלחתם ליהנות מרמת זיכרון אופטימלית שלו.
שיטה זו יעילה עבור אנשים בעלי זיכרון ויזואלי ו/או שמיעתי. כדאי לתרגל אותה מספר פעמים, כדי להיווכח ביעילותה לטווח הארוך – ככל שתקפידו לתרגל, כך תהליך החזרה יניב תוצאות היזכרות מהירות יותר.
הקליטו את מה שאתם משננים
זהו טריק מאוד יעיל אם אתם אוהבים לשנן מידע מהרצאות או בעלי זיכרון שמיעתי. השתמשו במקלט, פלאפון או מחשב כדי לאתר את כל העובדות הקריטיות והקליטו אותן בלבד. באופן זה תנטרלו מידע מיותר מהנושא שלכם.
אם אתם מנסים לשנן נאום, הקליטו את עצמכם מקריאים את הנאום בקול ולאחר מכן האזינו לעצמכם מדברים. בוודאי ששיטה זו אף היא יעילה בעיקר עבור אנשים בעלי זיכרון שמיעתי, אך היא מאוד שימושית משום שהיא מבטיחה כי תלמדו יותר מהמידע ששמעתם, תצליחו לקשר אותו יותר לעצמכם, לתקן את עצמכם וכמובן ללמוד את המידע מהר יותר.
למדו מישהו אחר לעשות זאת
השיטה היעילה ביותר ללמידת נושא היא באמצעות הדרכה, הקניית ידע ולמידה למישהו אחר. אם אינכם אוהבים ללמוד עם אנשים, אתם תמיד יכולים לדקלם את המידע לעצמכם במראה או למצוא דרכים יצירתיות שיאפשרו לכם להעביר לעצמכם את החומר בצורה מעמיקה יותר. דרך העברת המידע עצמה יכולה להיות מגוונת מאוד; אתם יכולים להרצות את המידע או להסביר אותו ורבלית, להסביר אותו באמצעות מצגת או תמונות או “לפעול בשטח” וממש לבצע פעולה פיזית הממחישה את החומר (ניסוי, טכניקה, אירוע המתרחש בסביבה…).
אם ניתן להעביר את החומר הנלמד באמצעות מילים בלבד, מומלץ לעשות זאת מול מישהו אחר כדי לקבל משוב אודות הידע האישי שלכם והאופן שבו אתם מצליחים להעביר את המידע. אם תצליחו ללמד מישהו אחר – אתם כבר מכירים את החומר ברמה גבוהה.
שיטה מעולה ללמד אנשים אחרים היא באמצעות יצירת בחנים או מבחנים למיניהם עבורם. קחו את המידע שלמדתם ונסו לחזות איזה שאלות עשויות לעלות ממנו. אתם יכולים לנסח שאלות אמריקאיות, השלמת משפטים, שאלות פתוחות, שאלות נכון/לא נכון וכדומה, כדי להציג את המידע בפורמט של בחינה. העבירו את הבחינה ל”תלמיד” שלכם. כיצד הוא הצליח להתמודד עמה?
מבחן מביא ללימוד באמצעות עשייה, אירוע, פעולה פיזית. היכולת שלכם להרכיב מהמידע שלמדתם בחינה שלמה גם היא פעולה פיזית, המסייעת לכם להטמיע את החומר היטב.
למדו לפתח מוטיבציה
כדי להצליח להטמיע למידה בשגרה אתם זקוקים לכוח רצון, בעיקר בראשית הדרך, שיניע אתכם קדימה. כוח רצון הוא שילוב של כוח פיזי לביצוע הפעולה ומוטיבציה – הכוח הרגשי, שאתם מפיקים עקב תשוקה לפעילות עצמה.
לא תמיד פשוט לפתח מוטיבציה: היא דורשת מכם לפתח תחושה חיובית לגבי הרגל מסוים, שככל הנראה אתם לא ממש רוצים לשלב בשגרה שלכם.
רוב הפעמים, המוטיבציה מגיעה באופן טבעי יחד עם הרעיון: משום שהוא מרגש אתכם ואתם רוצים לבצע אותו כדי ליהנות ממנו או להפיק ממנו תועלת מסוימת.
אתם תופתעו לגלות, אך אתם יכולים לסגל משמעות חיובית ומרגשת לכל הרגל, בין אם מדובר בלימודי גיטרה או לימודי פיזיקה.
נסו לראות את החיובי שבדבר: את מה שתפיקו, מה שתרוויחו, העובדה שמדובר בנושא מסוים ובכל נושא – ניתן למצוא את המעניין, המיוחד והמרגש, ששווה ללמוד את הנושא עבורו. הבהירו לעצמכם כי אתם זקוקים להרגל הזה, גם עקב הנסיבות וגם עקב הרצון להגיע מנקודה א’ לנקודה ב’. גם אם מדובר במקצוע שולי, הוא עוד חלק קטן בפאזל, שיוביל אתכם להגשמה עצמית והצלחה.