אומנות בניית מערכות היחסים העסקיות שתסייע להצלחת הקריירה שלכם
הכוח והצורך בקיום של מערכות יחסים טובות ומהימנות בעולם הקריירה, הם כאלו שאי אפשר להדגיש אותם מספיק. יום-יום, אינספור אנשים מתקשרים אחד עם השני, במטרה להתקדם, ללמוד ואף לקדם את עצמם בעולם הדרגים.
לעומתם, ישנם אנשים רבים שפשוט מעדיפים להעביר את חייהם בכלל ואת חיי העבודה שלהם בפרט בין הכיסאות: הם יעדיפו להימנע מאינטראקציות מיותרות, שיחות חולין אגביות ואף להתנהל עם כמה שפחות עמיתים, במהלך יום העבודה שלהם. להיות כמה שפחות תלויים באחר. אולי, רק אולי… אם יהיה למישהו יום הולדת הם יזכרו לומר לו שלום, אבל היום-יום שלהם בעבודה מתחיל לבד ונגמר בדיוק באותו אופן.
יתכן מאוד כי אותם אנשים נהנים מהקריירה שלהם ואף מהשלווה הזו, אך הם יאלצו ליהנות ממנה כל חייהם, משום שאיש לא ישמע עליהם ולכן, לא יקדם אותם בהתאם. זכרו! אתם המנכ”לים של הקריירה שלכם והיחצ”נים הכי חזקים שיכולים להיות לכם – אם אתם לא תלחמו למען עצמכם, למה שמישהו שלא מכיר אתכם יעשה זאת?
אם אתם באמת רוצים לבנות קריירה עוצמתית, להגשים אינספור מטרות וליהנות מכוח ההצלחה – אתם חייבים לבנות מערכות יחסים חיוניות במקום העבודה ואף מחוץ הלו.
למה?
אז קצת דיברנו על ה”למה”, אבל אם עדיין לא השתכנעתם… כדאי לכם להתוודע לשלושת הקבוצות השונות, שמשפיעות משמעותית על מסלול העבודה שלכם.
הלקוחות שלכם, למשל, הם כמובן האנשים שלהם מגיע היחס הטוב ביותר: בין אם אתם נותני שירות או מתמודדים עם לקוחות שונים בפגישות, במשרדים ואפילו באמצעות המייל – תמיד מומלץ ולפתח איתם מערכת יחסים חמה, אוהבת ואדישה לקונפליקטים או ויכוחים קטנוניים. הלקוחות שלכם מחפשים אנשים שיוכלו לסייע להם בנושא מסוים, באופן האופטימלי והנעים ביותר. אם תוכלו לספק להם את השירות הזה – הם לא יחליפו אתכם לעולם.
כמובן שפעמים רבות, הלקוחות שלנו הם לא האנשים שדואגים למשכורת שלנו, לכן שתי הקבוצות הבאות הן הרבה יותר משמעותיות לקריירה שלנו – עמיתינו לעבודה והבוס הגדול.
יש לציין כי כאשר תיאור העבודה שלנו כולל עיסוק עם לקוחות, ספקים או התנהלות עם אנשים למיניהם במהלך היום – עמיתנו לעבודה והבוס שלנו ישפטו את הפרודוקטיביות וההתנהלות שלנו במקום העבודה בחומרה – בהתאם לאופן שבו אנו מתנהלים עם הלקוחות שלנו. לכן, מהותי להעניק יחס חם ושירות טוב – שפעמים רבות יביא גם לשבחים וברכות בפני הממונים עליכם – והם ישימו לב לכך!
עמיתיכם לעבודה הם חלק מהותי מהקריירה שלכם: מעבר לעובדה שאתם רואים אותם יום-יום והרבה יותר נעים, להגיע לעבודה ולשאול מה נשמע במקום להתחבא מיד מאחורי שולחן העבודה… רוב הפעמים, אתם תזדקקו לעמיתים הללו, כדי שתצליחו לבצע את העבודה שלכם כראוי.
אם תדאגו לחבור לעמיתיכם לעבודה, אתם תשימו לב כי הם יהיו יותר מוכנים לעשות בשבילכם, לפנות לכם זמן ולא לשים את המשימות שלכם בתחתית הרשימה.
בנוסף, כאשר מכירים אתכם – מתוודעים אליכם! שארית העובדים ישימו לב למוסר העבודה שלכם, להשקעה שלכם ויזכרו את השיחות החיוביות שניהלתם – כל הטוב הזה יביא אותם לפנות אליכם לעצה או שאלה, לבקש לעבוד עמכם באופן ספציפי ואף למליץ עליכם לקידום.
הבוס, הוא כמובן האדם שעליכם להרשים יותר מכל. יהיה לכם הרבה יותר פשוט לעשות זאת, אם תתחברו לשאר העובדים – משום שכל אחד יוצר אינטראקציה מסוימת עם הבוס; חלק שטחית יותר וחלק עמוקה יותר. ככל שתעמיקו את היחסים עמם, כך תרוויחו את האמון והביטחון שלהם בכם. אם הבוס שלכם ישים לב לכך ואף ישמע על כך מיתר העובדים – הוא יתחיל לפתח כלפיכם הערכה וביטחון בפני עצמו.
אמון, הוא דבר שמאוד לא פשוט לבנות במקום העבודה: הוא מצריך זמן, ביטחון ויכולת להיות נראה – שישימו לב אליכם, שיראו שאתם יכולים, יראו שאתם עושים. ברגע שתצליחו לרכוש את אמונו של הבוס שלכם – היו בטוחים כי הקידום בדרכו אליכם. זאת ועוד, הסיכויים גבוהים כי אתם תמצאו הרבה טוב וחיובי, בזכות פתיחת הדלת למערכות יחסים עסקיות.
העמקת הקבוצות החברתיות
בחברה, במשרד, בבית-החולים או בכל מקום עבודה, רוב הפעמים אתם תפגשו בעמיתים שעובדים עמכם יום-יום ובאנשים חיצוניים: ספקים, מורי דרך, לקוחות… שגם עמם, מאוד כדאי לכם לפתח מערכת יחסים עמוקה:
- הבוס – אם יש לכם מספר ממונים, דאגו ליצור קשרים חברתיים ועסקיים עם כולם – אינכם יכולים לדעת מי מהם ישים לב אליכם, יעריך אתכם לטובה ויסייע לכם לקחת צעד קדימה בקריירה שלכם: כדאי לכם לדאוג לתקשורת פתוחה ומתמשכת עם הבוסים שלכם. היו ברורים במטרות שלכם ובסדר העדיפויות שלכם, התייעצו עמם באשר לתכניות וצעדים שאתם מתכננים לנקוט ודעו מהם הנושאים שחשובים להם והדגשים שקריטיים עבורם – כך שישימו לב לכך שאתם מבצעים אותם, פועלים לקראתם ומתייעצים עמם בנושאים אלה – כדי שייהנו מהתוצאה האיכותית ביותר עבורם.
בנוסף, יותר ממומלץ כי תנסו ליזום כמה שיותר – אסטרטגיות חדשות, השפעות ורעיונות מקוריים – הם מה שהבוסים שלכם באמת מחפשים. - העמיתים לעבודה – כאשר אתם חוברים לעמיתים לעבודה, אתם מוצאים חבר בין כל האנשים – שיוכל לעזור לכם בכל מצב. זהו דבר מופלא לדעת שיש מישהו בעבודה שאתם יכולים לסמוך עליו: במקרה ששכחתם, במקרה ואיחרתם או אם אתם פשוט זקוקים לעזרה בעבודה שלכם. התחושה הזו שאתם לא לבד, קורסים תחת הנטל, אלא עם עוד מישהו, שאכפת לו מכם ורוצה להושיט לכם יד – היא מדהימה. תקשורת מרובה, אך פרודוקטיבית וממוקדת בעבודה, אף תסייע לממונים שלכם להתוודע אליכם באופן עמוק יותר.
- הלקוחות שלכם – מערכות יחסים עם הלקוחות שלכם, הן אלה שייקבעו אם הם יבחרו בכם על פני אחרים, אם הם יחושו כי הם יכולים לסמוך עליכם להעניק להם את השירות הטוב ביותר, את המוצר הטוב ביותר או את הפתרון הטוב ביותר. מערכות יחסים איכותיות, יבטיחו כי הם ישובו בשנית ואף ישבחו אתכם בפני הממונים שלכם. אם הלקוחות שלכם אף יעבדו עמכם בעתיד (אם אתם בכוח אדם, למשל), יותר ממומלץ שתנסו ליצור עמם את מערכת היחסים הנעימה ביותר, כך שיזכרו אתכם לטובה.
- מורי דרך – יש אנשים שפשוט גורמים לנו להרגיש יראת כבוד כלפיהם, לכבד אותם ולהעריך אותם יותר מכל, משום שהם עושים את הבלתי-אפשרי מבחינתנו או שהם מצויים היכן שאנו רוצים להיות או שהם פשוט פועלים באופן כה איכותי, כה פשוט, כה נכון – שאנחנו פשוט רוצים ללמוד מהם כל כך הרבה.
אז למה לא באמת? כדאי לכם לשמור על קשר עם בוסים קודמים שלכם, עם אנשים חכמים שנגעו בחייכם ובעיקר עם אנשים בעלי השכלה בתחום שלכם, שיוכלו לייעץ לכם בנושאים שונים, באופן ממוקד.
תמיד כדאי לכם לנסות ולהתייעץ עם כמה שיותר אנשים, לפני שאתם בוחרים לבצע פעולה חדשה או קריטית לעתיד העבודה והחברה – אותם מורי דרך הם בעלי ניסיון וידע רב, לכן פעמים רבות הם יכולים לסייע לכם להגיע להחלטה הנכונה ביותר. זאת ועוד, הם יכולים להמשיך וללמד אתכם כל החיים – אודות אינספור נושאים שונים ומגוונים, שיביאו אתכם למקום שאתם רוצים – אי שם לצדם, בפסגה.
למדו להעריך
תודה היא מילה טובה וחזקה, שעוזרת להרבה אנשים להרגיש כי הם תרמו מזמנם כיאות. כדאי לכם לזכור לומר לבוסים שלכם, לעמיתיכם שלכם ואפילו לחברים שלכם תודה – על כל עצה, עזרה או פשוט התייחסות אליכם.
נבין אם הם עזרו לכם לפתור קונפליקט או בעיה, לבנות מצגת או פשוט נתנו לכם יום חופש שהייתם צריכים – זכרו כי מדובר בכביש דו-סטרי ולכן, יהיה עליכם להציע את עזרתם שלכם בעתיד, אם אתם מתכוונים להמשיך אותו.
נצלו את זמנכם נכונה
במאה ה- 21, לאף אחד אין יותר מדי זמן: עבודה, לימודים, ילדים, סידורים, בני זוג, משפחה, חברים זה מכבר… מה נשאר מ- 24 שעות לאחר כל כך הרבה?
לא יותר מדי. מסיבה זו, כאשר מדובר במערכות יחסים בעבודה – הקפידו לבחור אותן בקפידה: נסו למצוא אנשים טובים, שאוהבים לעזור ולהושיט יד, שתוכלו להסתדר איתם גם במובן האישי ואף להיות חברים של ממש עמם. אך החשוב ביותר – אתרו את האנשים, שיכולים להוות את המקפצה שלכם לקידום הבא.
מערכות יחסים בריאות ואוהבות שכאלו, יסייעו לכם לעבור את יום העבודה באופן כיפי יותר ואף לדעת, כי אתם במקום גבוה בעבודה מבחינה חברתית ובעתיד – אתם עשויים להרוויח ממנו באופן מקצועי.
תנו את כל מה שיש לכם
כאשר אתם לוקחים מאחרים, מתחברים אליהם ושואפים לטפס לראש פסגת החברה שלכם – זכרו כי אתם חייבים לתת יותר מכל – ולקחת כמה שפחות.
כן, יותר ממומלץ להקשיב לעצות, לבקש עזרה, ללמוד דברים חדשים, אך עשו זאת במידה – שתחמיא למה שאתם נותנים בחזרה: העצות שאתם מחלקים בחזרה, המוצרים או הפרויקטים שאתם עובדים עליהם עבור הבוסים שלכם, הקפה שאתם קונים לחבר לעבודה שעזר לכם ללמוד תוכנה חדשה…
שוב, מדובר בכביש דו-סטרי – אז תדאגו שהוא יהיה כך משני הצדדים. גם אם אתם מרגישים שלא מצפים מכם – כשיראו שאתם עושים ונותנים מעצמכם, אתם תתוגמלו בהתאם.
היו חברתיים במידה המתאימה
רוב הפעמים, חברויות אמיתיות לא נרקמות במקום העבודה, אלא מחוץ הלו. זאת ועוד, חברויות שמתרחשות בעיקר במקום העבודה הן לרוב הרסניות, משום שהן פוגעות בפרודוקטיביות שלכם ואף גורמות לעמיתים שלכם ולבוס שלכם לראות אתכם כעצלנים.
לכן, כדאי לכם לנסות וליזום כמה שיותר יציאות אחרי העבודה: בהתחלה נסו להזמין את כולם, כדי להיראות חברותיים ולתרום לגיבוש הכולל של החברה, מה שהבוס שלכם יאהב לראות. לאחר שאתם מתחברים לאנשים ספציפיים, תוכלו לצאת עמם לארוחות צהריים, להתעמל עמם בהפסקות, ללכת עמם לסדנאות של תחום עניין משותף או פשוט לצאת עמם בערב.
דאגו שהאנשים שאתם מתחברים אליהם, הם אנשים מפתח בחברה שלכם. אתם לא תמיד חייבים לדבר על עבודה או אפילו להתעסק בה באופן ספציפי, אך מהותי שהחברות הזו תסייע לאנשים הללו לראות אתכם בחברה, לראות כמה אתם משקיעים ולעזור לכם להתקדם.
צאו מאזור הנוחות
יתכן והדבר יישמע לכם מעט הזוי ואפילו מפחיד, אך הדבר המומלץ מכל – הוא להרים את הטלפון ולהתקשר לאנשי המפתח הללו. כן, כן, פשוט לבחור את האנשים שאתם רוצים ופשוט להתקשר.
אולי חלק לא יכירו אתכם, אולי חלק בכלל ינתקו לכם – אך המעט שיקשיבו לכם, הם אנשים שבעד שיתוף פעולה, בעד חברתיות במקום העבודה ומאמינים כי יחד, תוכלו כולכם להגיע רחוק יותר ביחד. אלו הם אנשים שכדאי לכם לשמור קרוב ללבכם ולשאפתנות העסקית שלכם. אתם תופתעו לגלות כמה זה מדהים – פשוט ליצור קשר כה מהיר ואיכותי, בדיוק עם מי שרציתם, שממנו תוכלו ללמוד ולהתפתח רחוק.
תעזרו לאחרים להצליח
והדרך הטובה ביותר להצליח? להושיט יד כמה שיותר, לתת לאחרים ולא לצפות לתמורה, להדריך, ללמד ולהעביר כמה שיותר מידע – ולדאוג שהאנשים הנכונים יראו אתכם עושים זאת.
איזה כיף זה שמישהו אומר לכם שהוא מוכן לעזור לכם בכל דרך? שהוא שם בשבילכם? שאתם רק צריכים להרים את הטלפון והם יהיו שם? אלו הם האנשים שאתם צריכים להיות.
על ידי כך, אתם תעניקו לסביבת העבודה שלכם הרבה ביטחון, הרבה נכונות לפנות אליכם ולהתייעץ עמכם, תרוויחו מקום של כבוד בחברה ורוב הפעמים – אף תתוגמלו בהתאם.